Schwarz heeft ambitieuze groeiplannen met Lidl | RetailDetail

Schwarz heeft ambitieuze groeiplannen met Lidl

Schwarz heeft ambitieuze groeiplannen met Lidl

De Schwarz Gruppe – moederbedrijf van Lidl – wil in 2020 liefst 100 miljard euro omzetten. Om dit te realiseren gaat het de operatie expanderen en het bedrijf reorganiseren, zo draagt topman Klaus Gerhig vandaag uitgebreid uit in de Duitse pers.

Van 79 naar 100 miljard omzet in 2020

Vandaag verschijnen grote interviews met Klaus Gehrig in de Duitse bladen Manager Magazin en Lebensmittel Zeitung. Het is een opmerkelijk media-offensief van de anders zo gesloten Schwarz Gruppe, dat naast de Lidl-discountsupers ook compacte hypermarkten onder de formulenaam Kaufland exploiteert. 


Op dit moment is de totale wereldwijde omzet van Schwarz ruim 79 miljard euro, maar de doelstelling is om 100 miljard euro te bereiken in 2020. Dat is een zeer ambitieus plan, waarvoor Schwarz in eerste instantie haar succesvolle discountformule Lidl in stelling brengt. Lidl is in 28 Europese markten vertegenwoordigd en het is opvallend dat de discountformule ook actief is in kleine Europese consumentenmarkten, zoals Malta of Litouwen.

 

In 2018 echter, zal Lidl de eerste winkels openen in de Verenigde Staten. Daarmee boort de Duitse discounter een enorme nieuwe groeimarkt aan. Tenminste, als de formule daar net zo goed aanslaat als in het Verenigd Koninkrijk.

 

10.000e Lidl nog dit jaar

Expansie is belangrijk in het realiseren van Schwarz groeiambities, maar daarbij hoort ook het onderhouden van het bestaande filiaalnet en van de organisatie. "We willen met Lidl in onze huidige markten sterker worden, we willen naar nieuwe markten expanderen en we zullen Kaufland gaan reorganiseren", zo schetst Gehrig de drie prioriteiten van Schwarz. "Bovendien zal de gehele Schwarz Gruppe een cultuurverandering ondergaan."

 

In de bestaande markten zullen Lidl-filialen kleiner dan 1000 vierkante meter worden vervangen door grotere winkels. Groter en moderner is het devies en Lidl is van plan om in de modernisering van het bestaande winkelnetwerk miljarden euro's te investeren. Daarnaast zal Schwarz het aantal Lidl-winkels in de landen waar de discounter nu al operationeel is, verder opvoeren. Naar verwachting zal de tienduizendste Lidl dit jaar worden geopend.

 

Lidl expandeert, Kaufland reorganiseert

Van de plannen om met Lidl in de VS van start te gaan, maakt Schwarz Gruppe al lang geen geheim meer. "We willen stapje voor stapje de Amerikaanse markt betreden", zegt Sven Seidel, directeur van Lidl in Manager Magazin. "De Amerikaanse markt is een grote kans voor ons." Naar verluidt investeert Schwarz ruim 180 miljoen euro om in de Amerikaanse staat Virginia van start te gaan, om van daaruit in eerste instantie naar zo'n honderd filialen te groeien.

 

Met Kaufland gaat Schwarz echter niet op de expansietoer. Het blijft aanwezig in de zeven landen waarin Kaufland nu is vertegenwoordigd. Na de val van de Berlijnse muur in 1989 breidde Schwarz deze prijsagressieve hypermarktformule eerst uit in de voormalige DDR, om vervolgens in zes landen in Centraal- en Zuidoost-Europa actief te worden. Vooral bij de 640 Kauflandfilialen in Duitsland worden de assortimenten afgeslankt en de kostenniveaus weer op peil gebracht, zodat de exploitant van grote discountstores een goed rendement zou gaan behalen.

 

Schwarz moet efficiënter worden

Kaufland krijgt een nieuwe structuur, waarbij het zich veel meer op de verschillende regio's gaat richten. De hypermarktformule van Schwarz ondervindt veel concurrentie van Duitse supermarktorganisaties die via hun regionale organisatie dichter bij de klanten staan. Dat wil Schwarz Gruppe nu ook met Kaufland bewerkstelligen.

 

Als organisatie zal de Schwarz Gruppe ook de operaties van Lidl en Kaufland veel beter op elkaar afstemmen. Daarbij worden onnodige doublures in het management van beide operaties verwijderd, om efficiënter te worden. "We moeten het bedrijf zo organiseren, dat we de synergiën in onze onderneming optimaal benutten", zegt Gehrig tegen Lebensmittel Zeitung. Wel maakt hij een uitzondering voor één vitaal onderdeel van de organisatie: de inkoop.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.