SIRE start campagne tegen voedselverspilling | RetailDetail

SIRE start campagne tegen voedselverspilling

SIRE start campagne tegen voedselverspilling

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) wil de consument via een mediacampagne waarschuwen tegen te veel voedselverspilling. De Stichting vraagt vooral aandacht voor het gebruik van overgebleven ingrediënten en kliekjes.

Tv-campagne met spots AH, Hak en Mora

Op www.kliekipedia.nl vindt de consument voortaan tips en recepten om van kliekjes iets lekkers te maken. Op de nieuwe site staan ook video’s van bekende Nederlanders zoals Anita Witzier en Quintis Ristie, die laten zien hoe zij met kliekjes omgaan.

 

De webpagina wordt bovendien ondersteund met een tv-campagne met spots van onder meer Cora van Mora, Petje Pitamientje ‘Stom hè’ (Calvé), Martine Bijl (Hak), Harry Piekema (AH) en Peer Mascini (Melkunie).

 

Consument grootste verspiller

Ook een campagne op de radio en het internet zijn onderdeel van de campagne. Deze wordt voor het eerst op een dergelijke grote schaal ingezet om de consument op een concrete manier aan te zetten om minder voedsel te verspillen.

 

Nederland gooit immers jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel weg in de keten van boer tot winkel of horeca en consument. De consument is daarbij de grootste verspiller, met 50 kilo per persoon per jaar. Hij gooit ruim 14% van alle etenswaren ongebruikt de prullenbak in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.