SIRE start campagne tegen voedselverspilling

SIRE start campagne tegen voedselverspilling

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) wil de consument via een mediacampagne waarschuwen tegen te veel voedselverspilling. De Stichting vraagt vooral aandacht voor het gebruik van overgebleven ingrediënten en kliekjes.

Tv-campagne met spots AH, Hak en Mora

Op www.kliekipedia.nl vindt de consument voortaan tips en recepten om van kliekjes iets lekkers te maken. Op de nieuwe site staan ook video’s van bekende Nederlanders zoals Anita Witzier en Quintis Ristie, die laten zien hoe zij met kliekjes omgaan.

 

De webpagina wordt bovendien ondersteund met een tv-campagne met spots van onder meer Cora van Mora, Petje Pitamientje ‘Stom hè’ (Calvé), Martine Bijl (Hak), Harry Piekema (AH) en Peer Mascini (Melkunie).

 

Consument grootste verspiller

Ook een campagne op de radio en het internet zijn onderdeel van de campagne. Deze wordt voor het eerst op een dergelijke grote schaal ingezet om de consument op een concrete manier aan te zetten om minder voedsel te verspillen.

 

Nederland gooit immers jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel weg in de keten van boer tot winkel of horeca en consument. De consument is daarbij de grootste verspiller, met 50 kilo per persoon per jaar. Hij gooit ruim 14% van alle etenswaren ongebruikt de prullenbak in.

Tags: