SIRE start campagne tegen voedselverspilling | RetailDetail

SIRE start campagne tegen voedselverspilling

SIRE start campagne tegen voedselverspilling

De Stichting Ideële Reclame (SIRE) wil de consument via een mediacampagne waarschuwen tegen te veel voedselverspilling. De Stichting vraagt vooral aandacht voor het gebruik van overgebleven ingrediënten en kliekjes.

Tv-campagne met spots AH, Hak en Mora

Op www.kliekipedia.nl vindt de consument voortaan tips en recepten om van kliekjes iets lekkers te maken. Op de nieuwe site staan ook video’s van bekende Nederlanders zoals Anita Witzier en Quintis Ristie, die laten zien hoe zij met kliekjes omgaan.

 

De webpagina wordt bovendien ondersteund met een tv-campagne met spots van onder meer Cora van Mora, Petje Pitamientje ‘Stom hè’ (Calvé), Martine Bijl (Hak), Harry Piekema (AH) en Peer Mascini (Melkunie).

 

Consument grootste verspiller

Ook een campagne op de radio en het internet zijn onderdeel van de campagne. Deze wordt voor het eerst op een dergelijke grote schaal ingezet om de consument op een concrete manier aan te zetten om minder voedsel te verspillen.

 

Nederland gooit immers jaarlijks tussen de 1,7 en 2,6 miljard kilo voedsel weg in de keten van boer tot winkel of horeca en consument. De consument is daarbij de grootste verspiller, met 50 kilo per persoon per jaar. Hij gooit ruim 14% van alle etenswaren ongebruikt de prullenbak in.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.