Slagers woedend op Albert Heijn | RetailDetail

Slagers woedend op Albert Heijn

Slagers woedend op Albert Heijn

De Koninklijke Nederlandse Slagersorganisatie (KNS) heeft flinke kritiek geuit op Albert Heijn omdat die in een nieuwe campagne rond zijn vleesassortiment gebruik maakt van het woord 'ambachtelijk'.

"Term 'ambachtelijk' spijtig genoeg niet beschermd"

"De slager is de vakman die, samen met zijn team, op ambachtelijke wijze met vlees werkt en tot een mooi uniek product maakt", zegt woordvoerder Marion Lemsom van de KNS tegen Nieuwe Oogst. "Het ambacht in relatie tot vlees hoort bij de slager, als vakman en specialist, niet bij de supermarkt waar productie gemechaniseerd is."

 

"De supermarkt gebruikt ambachtelijk hierbij als marketinginstrument en misleidt hiermee de consument. Helaas is de term 'ambachtelijk' niet beschermd, anders zouden wij zeker stappen ondernemen."

 

'Mooiste vlees van Nederland' uit Ierland?

Op Twitter zijn ook al diverse reacties te vinden van slagers, veehouders en consumenten die vinden dat Albert Heijn met deze campagne in de fout gaat. Slagers stellen zich ook vragen bij de slagzin 'Het mooiste stukje vlees van Nederland', aangezien Albert Heijn zelf in de campagne zegt dat het vlees uit Ierland komt.

 

Albert Heijn reageerde al door te stellen dat ze niet willen zeggen dat Iers vlees beter is dan Nederlands vlees. "We hebben het daarbij niet over één stukje vlees, maar over alles wat we in ons assortiment bieden. Veel van ons vlees komt ook uit Nederland", zeggen ze bij AH.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.