Slecht weer in Zuid-Europa zorgt voor schaarste aan verse groenten | RetailDetail

Slecht weer in Zuid-Europa zorgt voor schaarste aan verse groenten

Slecht weer in Zuid-Europa zorgt voor schaarste aan verse groenten
Foto Shutterstock

Slechte oogsten in Zuid-Europa zorgen voor een verlaagde aanvoer van sommige groenten in België en Nederland. Dat maakt ze niet alleen duurder, de kwaliteit is vaak ook minder, stellen de supermarktketens vast.

Meer aandacht voor lokale seizoensgroenten

Vooral verse spinazie lijkt in de klappen te delen: door de vele regen van het najaar en de barre temperaturen nu in Spanje, Portugal en Italië is het aanbod veel kleiner dan gewoonlijk. Bovendien is de kwaliteit doorgaans ook lager. Carrefour besliste daarom zelfs om die groente de komende weken gewoon niet aan te bieden, zei woordvoerder Baptiste van Outryve in het Nieuwsblad. In Nederland adviseert Albert Heijn zijn klanten om eventueel over te schakelen op spinazie uit de diepvries.

 

Ook andere producten lijden onder het weer, met een lager aanbod en hogere prijzen tot gevolg: tomaten kosten 12% meer dan vorig jaar, bij paprika’s is er een prijsstijging met 20%. IJsbergsla en venkel zijn de helft duurder en voor courgetten wordt zelfs 80% meer aangerekend.

 

De problemen stellen zich vooral voor de bladgewassen die in Zuid-Europa, dat voor deze periode van het jaar traditioneel een belangrijke leverancier is, in openlucht en onverwarmde serres worden geteeld. Verwacht wordt dat de schaarste aan groenten nog minstens tot eind februari kan aanhouden. Een aantal ketens probeert daarom meer seizoensgroenten uit de eigen regio in de kijker te zetten, wat dan weer leidt tot tevredenheid bij de lokale tuinbouwers.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.