Slecht weer in Zuid-Europa zorgt voor schaarste aan verse groenten | RetailDetail

Slecht weer in Zuid-Europa zorgt voor schaarste aan verse groenten

Slecht weer in Zuid-Europa zorgt voor schaarste aan verse groenten
Foto Shutterstock

Slechte oogsten in Zuid-Europa zorgen voor een verlaagde aanvoer van sommige groenten in België en Nederland. Dat maakt ze niet alleen duurder, de kwaliteit is vaak ook minder, stellen de supermarktketens vast.

Meer aandacht voor lokale seizoensgroenten

Vooral verse spinazie lijkt in de klappen te delen: door de vele regen van het najaar en de barre temperaturen nu in Spanje, Portugal en Italië is het aanbod veel kleiner dan gewoonlijk. Bovendien is de kwaliteit doorgaans ook lager. Carrefour besliste daarom zelfs om die groente de komende weken gewoon niet aan te bieden, zei woordvoerder Baptiste van Outryve in het Nieuwsblad. In Nederland adviseert Albert Heijn zijn klanten om eventueel over te schakelen op spinazie uit de diepvries.

 

Ook andere producten lijden onder het weer, met een lager aanbod en hogere prijzen tot gevolg: tomaten kosten 12% meer dan vorig jaar, bij paprika’s is er een prijsstijging met 20%. IJsbergsla en venkel zijn de helft duurder en voor courgetten wordt zelfs 80% meer aangerekend.

 

De problemen stellen zich vooral voor de bladgewassen die in Zuid-Europa, dat voor deze periode van het jaar traditioneel een belangrijke leverancier is, in openlucht en onverwarmde serres worden geteeld. Verwacht wordt dat de schaarste aan groenten nog minstens tot eind februari kan aanhouden. Een aantal ketens probeert daarom meer seizoensgroenten uit de eigen regio in de kijker te zetten, wat dan weer leidt tot tevredenheid bij de lokale tuinbouwers.
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.