Sligro Food Group ziet kwartaalomzet toenemen | RetailDetail

Sligro Food Group ziet kwartaalomzet toenemen

Sligro Food Group ziet kwartaalomzet toenemen

Sligro Food Group zag de omzet over de eerste 39 weken van dit jaar naar 1.933 miljoen euro toenemen. Dit is 1,9% meer ten opzichte van vorig jaar, toen de omzet 1.897 miljoen euro bedroeg. In het derde kwartaal realiseerde de onderneming 3,5% meer omzet. Sligro stelt dat het economisch herstel te zien is in de aantrekkende supermarktomzet.

Emté-omzet stijgt verder

De omzet van Sligro Food Group nam, exclusief het effect van overnames en tabak, toe met 1,2% in drie kwartalen en met 2,6% in het derde kwartaal. In foodretail groeide de omzet in de eerste drie kwartalen met 0,5% naar 621 miljoen euro (2014: 618 miljoen euro) en met 2% in het derde kwartaal. Dat komt mede door vestigingsmutaties in het afgelopen jaar.

 

De consumentenomzet van de Emté-supermarkten nam over de drie kwartalen toe met 0,7% en met 0,5% in het derde kwartaal. Sligro opent op 11 november in Dieren overigens de eerste pilotwinkel van Emté in de nieuwe 3.0-formulegeneratie. De nieuwe winkel heeft, in navolging van de 3.0-strategie van de zelfbedieningslocaties,vernieuwde bedieningsafdelingen met veel aandacht voor vers en inspiratie.

 

Foodservice: openingen in 3.0-format

De omzet van foodservice nam met 2,6% toe naar 1.312 miljoen euro. In 2014 was dit nog 1.279 miljoen euro. Exclusief het effect van overnames en rookwaren was de omzetstijging 1,6% en in het laatste kwartaal 3%.

 

Sligro opende in augustus in Almere de 48ste zelfbedieningsvestiging in het nieuwe 3.0-format en ook Sligro Den Haag Forepark heropende in dit format. Op 16 november opent de 49ste zelfbedieningsvestiging in Utrecht, eveneens in het 3.0-format.

 

In de nieuwe opzet staan beleving en verse producten centraal. De versafdelingen hebben een nieuwe uitstraling, waarbij veel aandacht is voor exclusieve producten. Op iedere afdeling is ook een vakspecialist aanwezig om advies te geven.

 

Omzet supermarkten trekt aan

Sligro Food Group merkt het economisch herstel met name in de aantrekkende supermarktomzet. De foodservicemarkt had weliswaar een omzetpiek in de zomer, maar het herstel blijft voor het hele jaar bescheiden.

 

Uit de afwikkeling over oude jaren volgt bovendien een eenmalige belastinglast van 2,5 miljoen euro, die dit jaar wordt verwerkt in de resultaten. Gelukkig heeft het vierde kwartaal van dit jaar een extra week, die naar verwachting tot extra omzet en bijdrage aan de winst zal leiden. Ook het kostenbesparingsprogamma Kicken op Kosten loopt nog en draagt bij aan de resultaten. 

 

Sligro Food Group bestaat inmiddels uit een foodretaildivisie met rond 130 Emté full-servicesupermarkten en de foodservicedivisie omvat 47 zelfbedieningsgroothandels. De onderneming behaalde vorig jaar een totaalomzet van bijna 2,6 miljard euro met een nettowinst van 69 miljoen. Sligro Food Group heeft ruim 5800 fulltime medewerkers. De groep maakt de omzetcijfers over 2015 op 6 januari 2016 bekend. De jaarcijfers worden op 21 januari 2016 gepubliceerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.