Sligro groeit (eindelijk) weer op eigen kracht

Na twee mindere kwartalen wist voedingsgroothandel Sligro eindelijk nog eens op eigen kracht te groeien. Dankzij de mooie zomer steeg de vergelijkbare omzet 3,3%, inclusief overnames was er zelfs een groei met 11,4%.

 

591 miljoen euro omzet

Sligro sloot zijn derde kwartaal af met een omzet van 591 miljoen euro. Dat brengt het voorlopige jaartotaal op 1,72 miljard euro, een groei met 11,1% tegenover de 1.55 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. In de cijfers van het laatste kwartaal zijn de supermarkten van Emté niet meer meegenomen (die zijn in juli verkocht aan Jumbo en Coop), maar wel die van de distributiedeal met Heineken. Die deal zorgde dit jaar voor 129 miljoen extra omzet, waarvan 43 miljoen in het derde kwartaal.

 

De voedingsgroothandel heeft naar eigen zeggen wel problemen om voldoende personeel te rekruteren. “'Zowel binnen als buiten onze sector neemt de vraag naar personeel in distributiecentra en transport toe, wat in toenemende mate schaarste en tekort aan capaciteit veroorzaakt”, laat het bedrijf weten in de toelichting bij de kwartaalcijfers. “De oplossingen die we vandaag inzetten om deze capaciteitstekorten op te vangen en onze klanten op een passende wijze te kunnen blijven bedienen, zijn kostbaar”, klinkt het nog. Hoe groot de impact zal zijn op de winst, zal pas blijken wanneer de groep zijn jaarresultaten publiceert.