'Sligro neemt 150 C1000-winkels over'

'Sligro neemt 150 C1000-winkels over'

UPDATE: Donderdagavond heeft Jumbo bekendgemaakt dat het 136 winkels verkoopt (129 van C1000 en 7 van de Jumbo-formule), waarvan 82 supermarkten naar Albert Heijn gaan en 54 vestigingen, evenals het distributiecentrum in Gielen, door Coop worden overgenomen.


Sligro zou 150 C1000-supermarkten overnemen van Jumbo. Daarmee lijft de Veghelse grossier volgens bronnen het leeuwendeel in van de circa 200 winkels die Jumbo wil doorverkopen. Plus zal nog eens 50 C1000-supers inlijven en voorts neemt ook Albert Heijn een aantal C1000-supermarkten over van Jumbo.

Dat vertellen verschillende bronnen dicht bij het onderhandelingsproces aan RetailDetail, al is van officiële zijde nog geen bevestiging te krijgen. “We kennen de geruchten en dat speelt al een hele tijd, maar we geven als beursgenoteerd bedrijf geen commentaar”, zegt Sligro-woordvoerder Wilco Jansen. Vanuit Ahold-zijde komt eenzelfde reactie: "geen commentaar".

 

Kannibalisatie en cash

Naar verluidt worden de plannen morgen – donderdag 26 april – officieel wereldkundig gemaakt en volgt er een persconferentie. De bronnen die RetailDetail informeren, geven aan dat kannibalisatie met de omzet van Jumbo in verschillende marktgebieden een belangrijke reden is voor de verkoop.

 

Bovendien heeft Jumbo cash nodig om de grote schuldenlast sinds de overname van C1000 eind vorig jaar af te bouwen. Jumbo betaalde liefst 900 miljoen euro voor ruim 400 C1000-winkels, een deal die volledig is gefinancierd door de banken. Pikant is het gerucht dat de verkoop van ruim de helft van het aantal C1000-winkels Jumbo grotendeels van deze schuldenlast bevrijdt.

 

Van een financieel naar een inkoopprobleem

Als dit laatste waar is, komt Jumbo heel goed uit deze grote herverkaveling van de Nederlandse foodretail. Behalve een groot financieel probleem voor Jumbo op te lossen, zou de distributeur er dan per saldo in zijn geslaagd om de C1000-winkels die het wél structureel inlijft, voor een aantrekkelijke prijs te kopen.

 

Niettemin creëert de megaverkoop een probleem op de inkoopmarkt. Bijeen, het inkoopverbond van Jumbo en C1000 dat sinds de overname van C1000 door Jumbo op een marktaandeel van zo’n 23 procent steunt, zal er namelijk door verzwakken. Deze verkoop snoept zowat 5 à 6 procent van dat marktaandeel af, en dat zal Jumbo merken in de inkoopcondities.

 

Spagaat niet vol te houden

Opvallend is dat de ruim 200 C1000-supermarkten die Jumbo doorverkoopt, een veel hoger aantal vormen dan de 18 marktgebieden waar Jumbo van de NMa winkels zou moeten verkopen om de overname goedgekeurd te krijgen.


Het kan enerzijds de noodzaak illustreren om de gigantische schuldenlast snel te saneren, maar toont anderzijds ook aan dat het voor Jumbo onmogelijk is om twee zodanig uiteenlopende formules te beheren. De spagaat tussen Jumbo’s ‘everyday low price’-positionering en de uitgesproken hi-lo-positionering van de promotiemachine C1000 is voor Jumbo niet vol te houden. Vandaar dat het zich nu op Jumbo concentreert en zowel in omvang als in inkooppositie een stapje terug zet.

 

Woordvoerders van C1000 en Jumbo zijn door RetailDetail benaderd, maar zijn tot op het moment van plaatsing van dit artikel nog niet in de gelegenheid geweest om een reactie te geven.

Tags: