Sligro officieel van plan Emté te verkopen | RetailDetail

Sligro officieel van plan Emté te verkopen

Sligro officieel van plan Emté te verkopen
Shutterstock

Bij de presentatie van de jaarcijfers van 2017 geeft Sligro Food Group voor het eerst officieel aan dat het op zoek is naar een overnemer of een partner voor de supermarkten van Emté. Dat proces moet dit jaar al afgerond zijn.

 

Dalend marktaandeel

Sligro had in het tweede kwartaal van 2017 een onderzoek uitgevoerd naar de beste oplossing voor Emté, de eigen supermarktketen die het maar niet op het juiste spoor krijgt. Toen werd een verkoop nog gezien als "een van de vele mogelijkheden", maar nu geeft Sligro aan echt op zoek te zijn naar een overnemer. “In de tweede jaarhelft hebben we breed in de markt onderzocht welke strategische alternatieven de meeste waarde creëren. Op basis van de bevindingen is besloten een formeel proces te starten gericht op het tot stand brengen van een partnership of verkoop”, staat er te lezen in het persbericht.

 

Dat zal waarschijnlijk als muziek in de oren klinken bij Jumbo, dat al langer heeft aangegeven om interesse te hebben in een overname van Emté. Het heeft op dat vlak zelfs al een keer een eerste bod uitgebracht. Dat Sligro besluit om Emté te verkopen, is geen verrassing: ook in 2017 was er immers weinig vooruitgang, waardoor het marktaandeel verder daalde naar 2,5%. Er was wel sprake van een kleine vergelijkbare omzetgroei van 0,2%, tegenover een daling van 1,4% een jaar geleden.

 

Groothandels blijven groeien

Dan doen de groothandels van Sligro het een stuk beter: hun marktaandeel in Nederland steeg naar 24,4% en in België naar 3,4%. In beide landen deed het op basis van autonome groei beter dan de markt.

 

De omzet van Sligro Food Group groeide in 2017 met 5,6% naar 2,97 miljard euro, waarvan 2,1% autonome omzetgroei. De EBITDA steeg daarbij met 11,3% naar 174 miljoen euro en de nettowinst met 9,9% naar 81 miljoen euro. Die sterke groei was wel te danken aan de eenmalige inkomsten van de verkoop van de bier- en cideractiviteiten aan Heineken. Zonder die verkoop steeg de nettowinst met 0,6% naar 74 miljoen euro. De totale bedrijfskosten stegen ook met 55 miljoen euro naar 617 miljoen euro, vooral vanwege hogere kosten bij de nieuwste formule van Emté.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.