Sligro, Plus en Emté gaan logistiek samenwerken | RetailDetail

Sligro, Plus en Emté gaan logistiek samenwerken

Sligro, Plus en Emté gaan logistiek samenwerken

Sligro, Plus en Emté gaan hun logistiek voor bepaalde producten op elkaar afstemmen. Bedoeling is dat de samenwerking in de toekomst kostenverlagend zal zijn voor alle partijen.

"Een doorbraak"

De twee supermarktketens en de groothandel zullen de bestel- en afleverdagen voor producten van de fabrikanten SCA, Hero en Heinz op elkaar afstemmen. Zo willen ze onder andere de schapbeschikbaarheid voor de producten maximaliseren.

 

De drie partijen zijn enthousiast over de samenwerking en verwachten in de toekomst voordelen voor alle partijen. Directeur logistiek bij Plus, Rowel Versleijen, zegt dat samenwerkingen tussen verschillende partijen nodig zijn om grote veranderingen teweeg te brengen. "Nu we dit ook als retailers onderling gaan doen, kun je spreken van een doorbraak", zegt hij aan Levensmiddelenkrant.

 

Dat het net deze drie partijen zijn die besluiten om samen te werken, is niet helemaal een verrassing: Emté maakt deel uit van Sligro Food Group en Sligro en Sperwer Holding - het moederbedrijf van Plus - hebben al een verleden. Samen richtten ze in 2002 S&S Winkels op, waarmee ze eerst het meerendeel van de winkels van Edah kochten en ombouwden tot Emté of Plus. Beide partijen hebben ook elk 45 procent van de Spar Holding in handen.

 

Drie projecten lopende

Voorlopig worden er nog geen kostenbesparende maatregelen verwacht: daarvoor is het nog te vroeg in de samenwerking. "We begeven ons nog op onontgonnen terrein. Eerst moeten we de paden verkennen, en in een samenwerking met ketenpartners lukt dat niet door het kostenvraagstuk al in een vroeg stadium op tafel te leggen", stelt Kees de Rooij, directeur logistieke operatie bij Sligro.

 

De samenwerking is al sinds het begin van 2014 gaande en tot nu toe lopen er drie projecten. Zo worden de goederenstromen voor de drie producten SCA, Hero en Heinz gebundeld, wordt er gewerkt aan het maximaliseren van de schapbeschikbaarheid en aan het reduceren van het aantal 'lege' kilometers, waarbij bijvoorbeeld leveranciers rondrijden met lege vrachtwagens na een levering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.