Sligro, Plus en Emté gaan logistiek samenwerken | RetailDetail

Sligro, Plus en Emté gaan logistiek samenwerken

Sligro, Plus en Emté gaan logistiek samenwerken

Sligro, Plus en Emté gaan hun logistiek voor bepaalde producten op elkaar afstemmen. Bedoeling is dat de samenwerking in de toekomst kostenverlagend zal zijn voor alle partijen.

"Een doorbraak"

De twee supermarktketens en de groothandel zullen de bestel- en afleverdagen voor producten van de fabrikanten SCA, Hero en Heinz op elkaar afstemmen. Zo willen ze onder andere de schapbeschikbaarheid voor de producten maximaliseren.

 

De drie partijen zijn enthousiast over de samenwerking en verwachten in de toekomst voordelen voor alle partijen. Directeur logistiek bij Plus, Rowel Versleijen, zegt dat samenwerkingen tussen verschillende partijen nodig zijn om grote veranderingen teweeg te brengen. "Nu we dit ook als retailers onderling gaan doen, kun je spreken van een doorbraak", zegt hij aan Levensmiddelenkrant.

 

Dat het net deze drie partijen zijn die besluiten om samen te werken, is niet helemaal een verrassing: Emté maakt deel uit van Sligro Food Group en Sligro en Sperwer Holding - het moederbedrijf van Plus - hebben al een verleden. Samen richtten ze in 2002 S&S Winkels op, waarmee ze eerst het meerendeel van de winkels van Edah kochten en ombouwden tot Emté of Plus. Beide partijen hebben ook elk 45 procent van de Spar Holding in handen.

 

Drie projecten lopende

Voorlopig worden er nog geen kostenbesparende maatregelen verwacht: daarvoor is het nog te vroeg in de samenwerking. "We begeven ons nog op onontgonnen terrein. Eerst moeten we de paden verkennen, en in een samenwerking met ketenpartners lukt dat niet door het kostenvraagstuk al in een vroeg stadium op tafel te leggen", stelt Kees de Rooij, directeur logistieke operatie bij Sligro.

 

De samenwerking is al sinds het begin van 2014 gaande en tot nu toe lopen er drie projecten. Zo worden de goederenstromen voor de drie producten SCA, Hero en Heinz gebundeld, wordt er gewerkt aan het maximaliseren van de schapbeschikbaarheid en aan het reduceren van het aantal 'lege' kilometers, waarbij bijvoorbeeld leveranciers rondrijden met lege vrachtwagens na een levering.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.