Sligro, Plus en Emté gaan logistiek samenwerken

Sligro, Plus en Emté gaan logistiek samenwerken

Sligro, Plus en Emté gaan hun logistiek voor bepaalde producten op elkaar afstemmen. Bedoeling is dat de samenwerking in de toekomst kostenverlagend zal zijn voor alle partijen.

"Een doorbraak"

De twee supermarktketens en de groothandel zullen de bestel- en afleverdagen voor producten van de fabrikanten SCA, Hero en Heinz op elkaar afstemmen. Zo willen ze onder andere de schapbeschikbaarheid voor de producten maximaliseren.

 

De drie partijen zijn enthousiast over de samenwerking en verwachten in de toekomst voordelen voor alle partijen. Directeur logistiek bij Plus, Rowel Versleijen, zegt dat samenwerkingen tussen verschillende partijen nodig zijn om grote veranderingen teweeg te brengen. "Nu we dit ook als retailers onderling gaan doen, kun je spreken van een doorbraak", zegt hij aan Levensmiddelenkrant.

 

Dat het net deze drie partijen zijn die besluiten om samen te werken, is niet helemaal een verrassing: Emté maakt deel uit van Sligro Food Group en Sligro en Sperwer Holding - het moederbedrijf van Plus - hebben al een verleden. Samen richtten ze in 2002 S&S Winkels op, waarmee ze eerst het meerendeel van de winkels van Edah kochten en ombouwden tot Emté of Plus. Beide partijen hebben ook elk 45 procent van de Spar Holding in handen.

 

Drie projecten lopende

Voorlopig worden er nog geen kostenbesparende maatregelen verwacht: daarvoor is het nog te vroeg in de samenwerking. "We begeven ons nog op onontgonnen terrein. Eerst moeten we de paden verkennen, en in een samenwerking met ketenpartners lukt dat niet door het kostenvraagstuk al in een vroeg stadium op tafel te leggen", stelt Kees de Rooij, directeur logistieke operatie bij Sligro.

 

De samenwerking is al sinds het begin van 2014 gaande en tot nu toe lopen er drie projecten. Zo worden de goederenstromen voor de drie producten SCA, Hero en Heinz gebundeld, wordt er gewerkt aan het maximaliseren van de schapbeschikbaarheid en aan het reduceren van het aantal 'lege' kilometers, waarbij bijvoorbeeld leveranciers rondrijden met lege vrachtwagens na een levering.

Tags: