Sligro ziet winst en omzet licht stijgen | RetailDetail

Sligro ziet winst en omzet licht stijgen

Sligro ziet winst en omzet licht stijgen
Groothandels- en supermarktbedrijf Sligro heeft de winst en de omzet iets zien stijgen in de eerste zes maanden van dit jaar. Vooral de supermarkten onder de Emté-formule deden het goed.

Emté flink meer winstgevend

Sligro realiseerde een winst van 26 miljoen euro, goed voor een toename met 2,3 procent. De omzet kwam uit op 1,2 miljard euro, wat een toename van 1,5 procent betekent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

 

De supermarkten van Emté waren daarbij goed voor een toename van de autonome omzet met 2,6 procent, waarmee de supermarkten de marktgroei ongeveer bijhielden. De supermarkten zijn bovendien flink meer winstgevend geworden.

 

Foodservice lijdt onder de economie

In foodservice had de onderneming veel last van de algemene economische ontwikkelingen en het slechte voorjaar, waardoor de afnemers van Sligro het moeilijk hadden. Hoewel de zomer inmiddels is losgebroken, rekent topman Koen Slippens er nog wel op dat de er sprake blijft van onverminderde omzetdruk en felle concurrentie. Het bedrijf denkt wel nog ruimte te hebben voor kostenbesparingen.

 

In de tweede helft van het jaar moet bovendien rekening worden gehouden met een gewijzigde btw-wetgeving, waardoor de omzet in de tweede helft van het jaar met 30 miljoen euro kan dalen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.