Sligro zoekt groei in bezorging na winstdaling bij Emté | RetailDetail

Sligro zoekt groei in bezorging na winstdaling bij Emté

Sligro zoekt groei in bezorging na winstdaling bij Emté

Sligro Food Group ziet binnen het bedrijf het grootste groeipotentieel in het uitbreiden van de foodservice. Daarbij wordt vooral gedacht aan het bezorgen van online bestellingen, want daar is Sligro's marktaandeel nog relatief klein.

Groeiend marktaandeel

De omzet van Sligro groeide in 2014 met 3 procent naar 2,57 miljard euro, goed voor een nettowinst van 69 miljoen euro (+ 1,5%). "Sligro Food Group slaagde er in 2014 in om een hogere winst te realiseren, ondanks de lagere bijdrage van geassocieerde deelnemingen", stelt directievoorzitter Koen Slippens.

 

"Het afgelopen jaar heeft Sligro zijn marktpositie in foodservice fors weten uit te breiden en steeg ons marktaandeel met 1,7% tot 22,9%. Naast de reeds zichtbare commerciële resultaten is door Sligro Food Group breed gewerkt aan een stevige basis, waarmee wij de komende jaren onze positie verwachten te kunnen verbeteren."

 

Incidentele kosten

Voor de komende jaren ziet Sligro de grootste mogelijkheden binnen foodservice en dan vooral bij bezorging. "We hebben zelfbedieningvestigingen en bezorgvestigingen. In de bezorgvestigingen is ons marktaandeel in de markt het laagst, dus daar kunnen we nog het meeste groeien", zegt Slippens aan BNR.

 

Sligro verdiende in 2014 twee miljoen euro minder in Foodretail (de supermarktketen Emté), maar dat was volgens het bedrijf te wijten aan incidentele resultaten die 4 miljoen hoger lager dan in 2013. Zo liet Sligro eerder al weten dat het avontuur met Superdirect.com hen 2 miljoen euro heeft gekost.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.