Sligro zoekt groei in bezorging na winstdaling bij Emté | RetailDetail

Sligro zoekt groei in bezorging na winstdaling bij Emté

Sligro zoekt groei in bezorging na winstdaling bij Emté

Sligro Food Group ziet binnen het bedrijf het grootste groeipotentieel in het uitbreiden van de foodservice. Daarbij wordt vooral gedacht aan het bezorgen van online bestellingen, want daar is Sligro's marktaandeel nog relatief klein.

Groeiend marktaandeel

De omzet van Sligro groeide in 2014 met 3 procent naar 2,57 miljard euro, goed voor een nettowinst van 69 miljoen euro (+ 1,5%). "Sligro Food Group slaagde er in 2014 in om een hogere winst te realiseren, ondanks de lagere bijdrage van geassocieerde deelnemingen", stelt directievoorzitter Koen Slippens.

 

"Het afgelopen jaar heeft Sligro zijn marktpositie in foodservice fors weten uit te breiden en steeg ons marktaandeel met 1,7% tot 22,9%. Naast de reeds zichtbare commerciële resultaten is door Sligro Food Group breed gewerkt aan een stevige basis, waarmee wij de komende jaren onze positie verwachten te kunnen verbeteren."

 

Incidentele kosten

Voor de komende jaren ziet Sligro de grootste mogelijkheden binnen foodservice en dan vooral bij bezorging. "We hebben zelfbedieningvestigingen en bezorgvestigingen. In de bezorgvestigingen is ons marktaandeel in de markt het laagst, dus daar kunnen we nog het meeste groeien", zegt Slippens aan BNR.

 

Sligro verdiende in 2014 twee miljoen euro minder in Foodretail (de supermarktketen Emté), maar dat was volgens het bedrijf te wijten aan incidentele resultaten die 4 miljoen hoger lager dan in 2013. Zo liet Sligro eerder al weten dat het avontuur met Superdirect.com hen 2 miljoen euro heeft gekost.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.