Sligro zoekt samenwerking voor Emte 3.0 | RetailDetail

Sligro zoekt samenwerking voor Emté

 Sligro zoekt samenwerking voor Emté
Sligro Food Group

Sligro Food Group zoekt een samenwerking voor haar noodlijdende supermarktketen Emté. De groothandel in Veghel wil voor eind dit jaar een partij vinden waarmee de divisie foodretail de toekomst in kan.

Meer waarde en schaalgrootte

Doel van de samenwerking is voldoende waarde en schaalgrootte creëren om mee te kunnen in de sector. De formule met nu een bescheiden 2,5% marktaandeel in Nederland zou het ook in de toekomst moeilijk krijgen in die sterk veranderende markt, verklaarden CEO Koen Slippens en CFO Rob van der Sluijs tijdens de bekendmaking van de halfjaarcijfers 2017.
 

De resultaten van de divisie met 131 Emté supermarkten stelden de afgelopen maanden teleur. Foodretail behaalde in de afgelopen zes maanden 0,5% meer netto-omzet dan vorig jaar (Q2: 1,2% toename) en bleef daarmee achter in de markt. De consumentenomzet zakte met 0,3% (Q2: 0,6% toename). De sluitingsweken van 3.0 winkels buiten beschouwing gelaten was er een like-for-like omzetgroei van 1,5%, tegenover een 0,1% omzetafname in de 2.0 winkels.


De groei is niet voldoende om de kosten van ombouw en nieuwe formule-elementen te compenseren. De omzet van de vernieuwde formule ontwikkelde zich positief in dit eerste halfjaar, maar het zal meer tijd vergen om de doelstellingen uit de business case te bereiken, verwacht Slippens. De ombouwoperatie van 2.0 naar 3.0 winkels krijgt na dit jaar een pauze. Tot nu toe werden in totaal 24 winkels onder het nieuwe format uitgerold. Tot eind dit jaar volgen nog vier vestigingen.
 

Samenwerken in plaats van verkopen

Samenwerken is strategisch belangrijker dan een verkoop van de foodretail-tak, meent de groothandel. Samengaan met een partij versterkt de schaalgrootte van de divisie waarbij de voordelen van synergie in onder meer inkoop, logistiek en investeringen in medewerkers, afdelingen, processen, systemen en data voor de Group behouden blijven, zo is de verwachting.


Ook de jaarlijks 15 tot 20 miljoen euro kostenvoordelen in de interne synergie die Sligro Food Group met de combinatie foodretail - foodservice genereert, blijven een belangrijk uitgangspunt bij de zoektocht. Toenemende blurring, de samenvoeging tussen foodretail en foodservice, is eveneens een argument om beide segmenten te behouden.
 

Omzet klom, winst bleef gelijk

Sligro Food Group behaalde over het eerste halfjaar een omzet van 1.435 miljoen euro. Dit is 5,9% meer ten opzichte van vorig jaar en betekent een autonome omzetgroei van 3,3%. Het bedrijfsresultaat nam met 1 miljoen euro toe tot 35 miljoen euro. De 28 miljoen euro nettowinst over het eerste halfjaar bleef voor de groothandel gelijk aan vorig jaar. De onderneming behaalde vorig jaar een totaalomzet van bijna 2,8 miljard euro met een nettowinst van 73 miljoen euro.

   
Sligro Food Group in Veghel bestaat uit een foodservicedivisie die in Nederland en België actief is met 50 zelfbedieningsgroothandels en 8 bezorgcentra, en een foodretaildivisie met 131 Emté full service supermarkten in Nederland.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.