Slijterijen zien nog meer omzet over de grens vloeien | RetailDetail

Slijterijen zien nog meer omzet over de grens vloeien

Slijterijen zien nog meer omzet over de grens vloeien

Nederlandse slijterijen en wijnhandelaren verwachten dat de forse omzetverliezen in 2013 nog verder gaan oplopen in 2014, als de accijnzen weer met 5,75 procent worden verhoogd.

Cava in Nederland drie maal duurder

Met die accijnsverhoging wordt het prijsverschil met de buurlanden opnieuw groter, wat betekent dat het gebied van waaruit het voordelig is om de grens over te rijden voor sterke drank en wijn weer groter wordt. Zeker consumenten die het aankopen van alcoholhoudende dranken combineren met het voltanken van hun auto kunnen flink geld besparen, zo schrijft De Telegraaf.

 

De krant geeft als praktijkvoorbeeld van het sneloplopende prijsverschil tussen Nederland en Duitsland de prijs van een fles Freixenet-cava: deze kost in Nederland 9,50 euro, terwijl deze bij drankenketen Trinkgut vlak over de grens voor 3,99 in het schap ligt.

 

Slijters zouden het liefst zien dat de Nederlandse overheid met compensatie komt, maar die blijft daar doof voor. Integendeel zelfs zorgt het verhogen van de drankleeftijd in Nederland van zestien naar achttien mogelijk voor een verdere verschuiving van de omzet naar de andere kant van de grens.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.