Slijters vrezen vlucht over de grens | RetailDetail

Slijters vrezen vlucht over de grens

Slijters vrezen vlucht over de grens

Nederlandse slijters zijn bang voor een enorm verlies aan omzet aan alcoholverkopende retailers over de grens. Door de snelle toename van de accijnzen op verschillende alcoholhoudende dranken wordt het voor een steeds groter deel van Nederland interessant om naar Duitsland of België te rijden.

Massaal naar goedkoper Duitsland?

Op 1 januari wordt in Nederland de accijns op bier met tien procent verhoogd, op wijn zelfs met achttien procent en op gedestilleerde dranken met zes procent. De accijnzen op alcoholhoudende dranken worden zodanig verhoogd dat het al vanaf Utrecht interessant is om voor een kistje wijn naar Duitsland te rijden", zegt voorzitter Ron Andes van SlijtersUnie tegen De Telegraaf.

 

Alcoholische dranken zijn in Duitsland al gemiddeld negen procent goedkoper dan in Nederland. Dit prijsverschil wordt dus nog aanzienlijk groter. De verhoging van de accijnzen moet de overheid zo'n honderd miljoen euro aan extra inkomsten opleveren.

 

De verhogingen passen in de plannen van de overheid om het tekort op de rijksbegroting terug te brengen. Als consumenten inderdaad massaal de grens overgaan om drank te kopen, zou de verhoging de overheid echter zelfs inkomsten kunnen kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.