Slijters vrezen vlucht over de grens

Slijters vrezen vlucht over de grens

Nederlandse slijters zijn bang voor een enorm verlies aan omzet aan alcoholverkopende retailers over de grens. Door de snelle toename van de accijnzen op verschillende alcoholhoudende dranken wordt het voor een steeds groter deel van Nederland interessant om naar Duitsland of België te rijden.

Massaal naar goedkoper Duitsland?

Op 1 januari wordt in Nederland de accijns op bier met tien procent verhoogd, op wijn zelfs met achttien procent en op gedestilleerde dranken met zes procent. De accijnzen op alcoholhoudende dranken worden zodanig verhoogd dat het al vanaf Utrecht interessant is om voor een kistje wijn naar Duitsland te rijden", zegt voorzitter Ron Andes van SlijtersUnie tegen De Telegraaf.

 

Alcoholische dranken zijn in Duitsland al gemiddeld negen procent goedkoper dan in Nederland. Dit prijsverschil wordt dus nog aanzienlijk groter. De verhoging van de accijnzen moet de overheid zo'n honderd miljoen euro aan extra inkomsten opleveren.

 

De verhogingen passen in de plannen van de overheid om het tekort op de rijksbegroting terug te brengen. Als consumenten inderdaad massaal de grens overgaan om drank te kopen, zou de verhoging de overheid echter zelfs inkomsten kunnen kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Johma-salades tijdelijk uit winkelrekken bij Albert Heijn

15/01/2018

Supermarktketen Albert Heijn kampt momenteel met een tekort aan Johma-salades. Producent en supermarkt komen immers niet tot een vergelijk tijdens nieuwe contractbesprekingen, waardoor Johma niet meer levert.

Biscuiterie Seghers neemt Nederlandse Euro Patisserie over

15/01/2018

Koekjesbakkerij Biscuiterie Seghers uit Temse neemt zijn Nederlandse sectorgenoot Euro Patisserie over. De nieuwe groep wordt een van de tien grootste koekjesproducenten in de Benelux.

Delhaize herschikt directiecomité

15/01/2018

Zopas kondigde Delhaize enkele wijzigingen aan in de samenstelling van zijn directiecomité. De retailer lanceerde ook een nieuwe campagne, met de slogan ‘Mee met ’t leven’.

Back to top