Slijters vrezen vlucht over de grens | RetailDetail

Slijters vrezen vlucht over de grens

Slijters vrezen vlucht over de grens

Nederlandse slijters zijn bang voor een enorm verlies aan omzet aan alcoholverkopende retailers over de grens. Door de snelle toename van de accijnzen op verschillende alcoholhoudende dranken wordt het voor een steeds groter deel van Nederland interessant om naar Duitsland of België te rijden.

Massaal naar goedkoper Duitsland?

Op 1 januari wordt in Nederland de accijns op bier met tien procent verhoogd, op wijn zelfs met achttien procent en op gedestilleerde dranken met zes procent. De accijnzen op alcoholhoudende dranken worden zodanig verhoogd dat het al vanaf Utrecht interessant is om voor een kistje wijn naar Duitsland te rijden", zegt voorzitter Ron Andes van SlijtersUnie tegen De Telegraaf.

 

Alcoholische dranken zijn in Duitsland al gemiddeld negen procent goedkoper dan in Nederland. Dit prijsverschil wordt dus nog aanzienlijk groter. De verhoging van de accijnzen moet de overheid zo'n honderd miljoen euro aan extra inkomsten opleveren.

 

De verhogingen passen in de plannen van de overheid om het tekort op de rijksbegroting terug te brengen. Als consumenten inderdaad massaal de grens overgaan om drank te kopen, zou de verhoging de overheid echter zelfs inkomsten kunnen kosten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.