Slimme winkelwagens bij Amerika’s grootste supermarktketen

Jonathan Weiss / Shutterstock.com

Kroger, de grootste supermarktketen van de Verenigde Staten, test slimme winkelkarretjes. De winkelwagens dienen tegelijkertijd als kassa, zodat klanten niet meer in de rij hoeven aan te schuiven.

 

Persoonlijke reclame en tips

In een supermarkt in Cincinnati probeert Kroger hoogtechnologische winkelwagentjes uit. Klanten kunnen hun aankopen meteen aan de kar scannen, zodat ze de winkel gewoon kunnen buitenwandelen zonder nog langs de kassa’s te hoeven. Wie bereid is om ze te testen, krijgen een korting van 5% als duwtje in de rug.


De zogeheten KroGo-winkelkarretjes hebben ook een ingebouwde weegschaal om onverpakte producten te scannen. Bovendien begeleidt een scherm klanten tijdens het shoppen: de winkelkar kan de weg zeggen, productsuggesties doen en shoppers informeren over aanbiedingen et cetera. Het is de bedoeling dat merkproducenten in de toekomst bijvoorbeeld kunnen adverteren via de winkelwagen. Een kaartlezer is ingebouwd om ter plaatse aan de kar te betalen.  

 

Goedkoper dan Amazon Go

Makkelijker schaalbaar en goedkoper dan de technologie bij Amazon Go, maar wel met hetzelfde kassaloze gemak, argumenteert producent Caper tegenover Forbes. Volgens het bedrijf verdienen retailers hun investering al binnen het jaar terug, aangezien de korfgrootte ook zou verhogen. De technologiestart-up zegt al met zeven van de tien grootste foodretailers in de Verenigde Staten aan de slag te zijn, maar noemt geen namen. Wel is geweten dat de Canadese supermarktketen Sobey het systeem, na een test in 2019, binnenkort uitbreidt naar meer winkels.


Amazon lanceerde deze zomer zijn eigen slimme winkelwagentjes, die het gebruikt in de nieuwe supermarktformule Amazon Fresh. De kar maakt gebruik van sensoren en computervisie-algoritmen om de in de kar geplaatste artikelen automatisch te identificeren. Winkelaars verlaten het winkelwagentje via een speciale strook, die de kar identificeert en automatisch afrekent via de klanten hun Amazon-account en kredietkaart. Bij de karretjes van Caper moeten klanten wel nog zelf scannen, maar daar zou later dit jaar verandering in komen.