Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

De Stichting Max Havelaar ligt zwaar onder vuur. Afrikaanse cacaoboeren zouden immers geen cent meer krijgen van het fairtradekeurmerk dan ze van 'normale' concurrenten. Van het geld dat consumenten extra betalen, zou immers twee derde blijven hangen bij de stichting. Ook het laatste derde bereikt de boeren vaak niet, beweren onderzoekers nu.

'Boeren krijgen minder dan beloofd'

Aanstoker van het relletje is het Nederlands Dagblad, dat samen met collega's uit Afrika navraag deed bij meer dan zeventig cacaoboeren in Ivoorkust, Kameroen, Nigeria en Ghana. Die voelden zich tekortgedaan, aangezien ze – naar eigen zeggen – geen meerprijs voor hun producten hebben ontvangen.

 

Max Havelaar en andere fairtradehandelaren beloven de cacaoboeren een minimumprijs van twee dollar per kilo, ook wanneer de wereldmarktprijs lager is. Volgens de krant lieten fairtradeboeren in Ghana en Ivoorkust echter weten dat ze maar 1,20 dollar tot 1,60 dollar per kilo kregen uitbetaald.

 

'Uitgangspunt klopt niet'

Volgens de Stichting Max Havelaar is het uitgangspunt van de krant echter onjuist. De volledige meerprijs die op de fairtradeproducten wordt verdiend, zou voor 100% worden afgedragen aan de boerencoöperaties, maar inderdaad niet per se aan de individuele boeren. Het verschil komt door de kosten die de coöperaties maken, bijvoorbeeld voor gezamenlijk transport. De coöperaties krijgen wél meer dan de beloofde twee dollar, bezweert de Stichting.

 

De eigen kosten en uitgaven voor salarissen, kantoren en reizen zou de Stichting niet financieren vanuit het geld voor de boeren, maar uit aparte licentievergoedingen die worden betaald door bedrijven die aangesloten zijn bij de Stichting Max Havelaar. Die bedroegen vorig jaar zowat 2,1 miljoen euro, terwijl 3,3 miljoen euro aan premies naar de boerencoöperaties gingen.

 

Hoewel Max Havelaar de beschuldigingen ontkent, zegt directeur Peter d'Angremond bereid te zijn om zijn beleid aan te passen, mocht dat nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top