Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren? | RetailDetail

Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

De Stichting Max Havelaar ligt zwaar onder vuur. Afrikaanse cacaoboeren zouden immers geen cent meer krijgen van het fairtradekeurmerk dan ze van 'normale' concurrenten. Van het geld dat consumenten extra betalen, zou immers twee derde blijven hangen bij de stichting. Ook het laatste derde bereikt de boeren vaak niet, beweren onderzoekers nu.

'Boeren krijgen minder dan beloofd'

Aanstoker van het relletje is het Nederlands Dagblad, dat samen met collega's uit Afrika navraag deed bij meer dan zeventig cacaoboeren in Ivoorkust, Kameroen, Nigeria en Ghana. Die voelden zich tekortgedaan, aangezien ze – naar eigen zeggen – geen meerprijs voor hun producten hebben ontvangen.

 

Max Havelaar en andere fairtradehandelaren beloven de cacaoboeren een minimumprijs van twee dollar per kilo, ook wanneer de wereldmarktprijs lager is. Volgens de krant lieten fairtradeboeren in Ghana en Ivoorkust echter weten dat ze maar 1,20 dollar tot 1,60 dollar per kilo kregen uitbetaald.

 

'Uitgangspunt klopt niet'

Volgens de Stichting Max Havelaar is het uitgangspunt van de krant echter onjuist. De volledige meerprijs die op de fairtradeproducten wordt verdiend, zou voor 100% worden afgedragen aan de boerencoöperaties, maar inderdaad niet per se aan de individuele boeren. Het verschil komt door de kosten die de coöperaties maken, bijvoorbeeld voor gezamenlijk transport. De coöperaties krijgen wél meer dan de beloofde twee dollar, bezweert de Stichting.

 

De eigen kosten en uitgaven voor salarissen, kantoren en reizen zou de Stichting niet financieren vanuit het geld voor de boeren, maar uit aparte licentievergoedingen die worden betaald door bedrijven die aangesloten zijn bij de Stichting Max Havelaar. Die bedroegen vorig jaar zowat 2,1 miljoen euro, terwijl 3,3 miljoen euro aan premies naar de boerencoöperaties gingen.

 

Hoewel Max Havelaar de beschuldigingen ontkent, zegt directeur Peter d'Angremond bereid te zijn om zijn beleid aan te passen, mocht dat nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.