Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

De Stichting Max Havelaar ligt zwaar onder vuur. Afrikaanse cacaoboeren zouden immers geen cent meer krijgen van het fairtradekeurmerk dan ze van 'normale' concurrenten. Van het geld dat consumenten extra betalen, zou immers twee derde blijven hangen bij de stichting. Ook het laatste derde bereikt de boeren vaak niet, beweren onderzoekers nu.

'Boeren krijgen minder dan beloofd'

Aanstoker van het relletje is het Nederlands Dagblad, dat samen met collega's uit Afrika navraag deed bij meer dan zeventig cacaoboeren in Ivoorkust, Kameroen, Nigeria en Ghana. Die voelden zich tekortgedaan, aangezien ze – naar eigen zeggen – geen meerprijs voor hun producten hebben ontvangen.

 

Max Havelaar en andere fairtradehandelaren beloven de cacaoboeren een minimumprijs van twee dollar per kilo, ook wanneer de wereldmarktprijs lager is. Volgens de krant lieten fairtradeboeren in Ghana en Ivoorkust echter weten dat ze maar 1,20 dollar tot 1,60 dollar per kilo kregen uitbetaald.

 

'Uitgangspunt klopt niet'

Volgens de Stichting Max Havelaar is het uitgangspunt van de krant echter onjuist. De volledige meerprijs die op de fairtradeproducten wordt verdiend, zou voor 100% worden afgedragen aan de boerencoöperaties, maar inderdaad niet per se aan de individuele boeren. Het verschil komt door de kosten die de coöperaties maken, bijvoorbeeld voor gezamenlijk transport. De coöperaties krijgen wél meer dan de beloofde twee dollar, bezweert de Stichting.

 

De eigen kosten en uitgaven voor salarissen, kantoren en reizen zou de Stichting niet financieren vanuit het geld voor de boeren, maar uit aparte licentievergoedingen die worden betaald door bedrijven die aangesloten zijn bij de Stichting Max Havelaar. Die bedroegen vorig jaar zowat 2,1 miljoen euro, terwijl 3,3 miljoen euro aan premies naar de boerencoöperaties gingen.

 

Hoewel Max Havelaar de beschuldigingen ontkent, zegt directeur Peter d'Angremond bereid te zijn om zijn beleid aan te passen, mocht dat nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Schotland voert als eerste minimumprijs in voor alcohol

21/11/2017

Schotland heeft een wereldprimeur te pakken, want het mag eindelijk een minimumprijs voor alcohol invoeren. De wet werd in 2012 al goedgekeurd, maar werd sindsdien tegengehouden door de whiskystokers.

Back to top