Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren? | RetailDetail

Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

De Stichting Max Havelaar ligt zwaar onder vuur. Afrikaanse cacaoboeren zouden immers geen cent meer krijgen van het fairtradekeurmerk dan ze van 'normale' concurrenten. Van het geld dat consumenten extra betalen, zou immers twee derde blijven hangen bij de stichting. Ook het laatste derde bereikt de boeren vaak niet, beweren onderzoekers nu.

'Boeren krijgen minder dan beloofd'

Aanstoker van het relletje is het Nederlands Dagblad, dat samen met collega's uit Afrika navraag deed bij meer dan zeventig cacaoboeren in Ivoorkust, Kameroen, Nigeria en Ghana. Die voelden zich tekortgedaan, aangezien ze – naar eigen zeggen – geen meerprijs voor hun producten hebben ontvangen.

 

Max Havelaar en andere fairtradehandelaren beloven de cacaoboeren een minimumprijs van twee dollar per kilo, ook wanneer de wereldmarktprijs lager is. Volgens de krant lieten fairtradeboeren in Ghana en Ivoorkust echter weten dat ze maar 1,20 dollar tot 1,60 dollar per kilo kregen uitbetaald.

 

'Uitgangspunt klopt niet'

Volgens de Stichting Max Havelaar is het uitgangspunt van de krant echter onjuist. De volledige meerprijs die op de fairtradeproducten wordt verdiend, zou voor 100% worden afgedragen aan de boerencoöperaties, maar inderdaad niet per se aan de individuele boeren. Het verschil komt door de kosten die de coöperaties maken, bijvoorbeeld voor gezamenlijk transport. De coöperaties krijgen wél meer dan de beloofde twee dollar, bezweert de Stichting.

 

De eigen kosten en uitgaven voor salarissen, kantoren en reizen zou de Stichting niet financieren vanuit het geld voor de boeren, maar uit aparte licentievergoedingen die worden betaald door bedrijven die aangesloten zijn bij de Stichting Max Havelaar. Die bedroegen vorig jaar zowat 2,1 miljoen euro, terwijl 3,3 miljoen euro aan premies naar de boerencoöperaties gingen.

 

Hoewel Max Havelaar de beschuldigingen ontkent, zegt directeur Peter d'Angremond bereid te zijn om zijn beleid aan te passen, mocht dat nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.