Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

Smaakt Max Havelaar te bitter voor boeren?

De Stichting Max Havelaar ligt zwaar onder vuur. Afrikaanse cacaoboeren zouden immers geen cent meer krijgen van het fairtradekeurmerk dan ze van 'normale' concurrenten. Van het geld dat consumenten extra betalen, zou immers twee derde blijven hangen bij de stichting. Ook het laatste derde bereikt de boeren vaak niet, beweren onderzoekers nu.

'Boeren krijgen minder dan beloofd'

Aanstoker van het relletje is het Nederlands Dagblad, dat samen met collega's uit Afrika navraag deed bij meer dan zeventig cacaoboeren in Ivoorkust, Kameroen, Nigeria en Ghana. Die voelden zich tekortgedaan, aangezien ze – naar eigen zeggen – geen meerprijs voor hun producten hebben ontvangen.

 

Max Havelaar en andere fairtradehandelaren beloven de cacaoboeren een minimumprijs van twee dollar per kilo, ook wanneer de wereldmarktprijs lager is. Volgens de krant lieten fairtradeboeren in Ghana en Ivoorkust echter weten dat ze maar 1,20 dollar tot 1,60 dollar per kilo kregen uitbetaald.

 

'Uitgangspunt klopt niet'

Volgens de Stichting Max Havelaar is het uitgangspunt van de krant echter onjuist. De volledige meerprijs die op de fairtradeproducten wordt verdiend, zou voor 100% worden afgedragen aan de boerencoöperaties, maar inderdaad niet per se aan de individuele boeren. Het verschil komt door de kosten die de coöperaties maken, bijvoorbeeld voor gezamenlijk transport. De coöperaties krijgen wél meer dan de beloofde twee dollar, bezweert de Stichting.

 

De eigen kosten en uitgaven voor salarissen, kantoren en reizen zou de Stichting niet financieren vanuit het geld voor de boeren, maar uit aparte licentievergoedingen die worden betaald door bedrijven die aangesloten zijn bij de Stichting Max Havelaar. Die bedroegen vorig jaar zowat 2,1 miljoen euro, terwijl 3,3 miljoen euro aan premies naar de boerencoöperaties gingen.

 

Hoewel Max Havelaar de beschuldigingen ontkent, zegt directeur Peter d'Angremond bereid te zijn om zijn beleid aan te passen, mocht dat nodig zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top