Snacken: de gezondheidsparadox | RetailDetail

Snacken: de gezondheidsparadox

Snacken: de gezondheidsparadox
Shutterstock

Belgen willen liefst gezond snacken, maar dat betekent niet dat ze het ook werkelijk doen. Bovendien is de perceptie vaak even belangrijk als het eigenlijke product. 

Niet zo gezond

In deze tweede aflevering van het grote snackonderzoek van Food in Mind en iVox buigen we ons over het gezondheidsvraagstuk. Het lijkt een open deur: wanneer je consumenten vraagt of ze houden van gezond eten, dan antwoordt 80% van wel. En 75% zegt graag fruit te eten. Toch geeft 41% toe dat ze in werkelijkheid eigenlijk niet zo gezond eten. 49% probeert wel gezonde dingen te eten wanneer ze een tussendoortje nemen, en 62% zegt tijd te maken voor een goed ontbijt. Tussen voornemen en realiteit gaapt echter vaak een kloof...

 

Waarop letten de Belgen, als het gaat om gezonde voeding? 64% probeert een snelle hap of meeneemeten te vermijden. Voor hen heeft snacken dus toch een eerder negatieve connotatie, ook al doen ze het vaak. Slechts 29% let heel erg op de hoeveelheid calorieën die ze dagelijks consumeren. Suiker is een groter issue: 54% let erop om zo weinig mogelijk suiker te eten. 49% tracht om zo weinig mogelijk zout te eten. 23% zegt veel frisdrank of energydrinks te verbruiken. 66% van de ondervraagden zegt vandaag gezonder te eten dan vroeger, en 50% verwacht in de toekomst gezonder te zullen eten. 

 

De cijfers wijzen wel op de fundamentele trend dat er een mooi marktpotentieel bestaat voor gezonde snacks. Aanbieders die erin slagen om lekkere en handige producten op de markt te brengen die voldoen aan de gezondheidsverwachtingen van de consument, krijgen de wind in de zeilen. Denk bijvoorbeeld aan de sterke groei van Starmeal/The Foodmaker, met een aanbod gezonde slaatjes, wraps en maaltijden met veel groenten.

 

Nieuwe segmenten

Ook fabrikanten hebben wel oor naar de vraag van de consument om gezondere producten op de markt te brengen: sinds 2000 is de hoeveelheid suiker in frisdranken die in België worden verkocht met 25% gedaald.

 

“Een positieve ervaring heeft Food in Mind in de koekjeswereld, waar een producent duidelijk het gezondheidsaspect uitspeelt en concurrerende koekjesfabrikanten achter zich laat door alleen in te zetten op bio, gluten- en lactosearm. Vandaag kan deze organisatie zowel de binnen- als de buitenlandse vraag niet volgen”, zegt Eddy Bovijn. 

 

“Een recent traject leert ons dat voedingsbedrijven ook kunnen groeien door een verandering van technologie, bijvoorbeeld door in te zetten op vers in plaats van droog of diepvries. Zo boren nieuwe segmenten aan.”

 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.