Snoepjeshuwelijk in de maak: Carambar wil Lutti overnemen

De Franse snoepjesmaker Carambar wil sectorgenoot Lutti overnemen. Met de overname willen de snoepproducenten marktleider Haribo het vuur nog meer aan de schenen leggen.

 

Nummer twee en drie in Frankrijk

CPK, het moederbedrijf achter de karamellen van Carambar en nog een tiental andere snoep- en chocolademerken, voert exclusieve overnamegesprekken met Katjes International, de Duitse holding achter snoepmerk Lutti. Eind dit jaar zou de deal moeten worden afgerond, al moeten de bedrijven eerst nog wel informatie- en consultatierondes met de vakbonden houden. 

 

Ook de concurrentiewaakhond moet de zaak nog onderzoeken, want met name in Frankrijk zou het nieuwe gecombineerde bedrijf een wel erg sterke positie krijgen: na marktleider Haribo is CPK er de tweede grootste speler en bekleedt Lutti de derde plaats. “Het nieuwe duo zou één van de Franse leiders in confiserie worden, die actief is in alle segmenten van de markt”, geeft CPK ook zelf aan. Naast karamelbonbons brengt de snoepjesgroep ook onder meer de Vichy-muntjes, pralinemerk Pralines Suchard en het merk Krema op de markt.