Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland | RetailDetail

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland
Shutterstock

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Huismerken vaak goedkoop in België

Dalitx deed de analyse op basis van 27.836 referenties op de webshop op ah.be en ah.nl. Daaruit bleek dat slechts 15.234 referenties in beide landen te vinden zijn. 515 producten zijn enkel in België verkrijgbaar, veelal typisch Belgische producten, terwijl Nederlandse klanten de keuze hebben uit 12.087 extra producten.

 

Voor het assortiment dat in beide landen te vinden is, is er soms ook sprake van serieuze prijsverschillen. Toch hebben 10.603 of 69% van die producten in België en in Nederland dezelfde prijs. 7,4% is goedkoper in België, terwijl 23% (meer dan 3.500 producten) goedkoper is in Nederland.

 

In sommige gevallen zijn die prijsverschillen bijzonder opvallend: een flesje water van Chaudfontaine kost in Nederland slechts de helft van de prijs die in België wordt gevraagd. Ook bij een aantal pannen van Tefal liggen de prijzen tot een derde lager, wat al snel oploopt tot een prijsverschil van meer dan 15 euro.

 

Bij de producten die in België goedkoper zijn, zijn volgens Daltix opvallend veel huismerken te vinden. Het meest opvallende prijsverschil is te vinden bij AH Basic Wasverzachter Blauwe Frisheid die in Nederland 99 cent kost en in België slechts 29 cent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dank zij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar opnieuw z’n marktaandeel licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.