Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland | RetailDetail

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland
Shutterstock

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Huismerken vaak goedkoop in België

Dalitx deed de analyse op basis van 27.836 referenties op de webshop op ah.be en ah.nl. Daaruit bleek dat slechts 15.234 referenties in beide landen te vinden zijn. 515 producten zijn enkel in België verkrijgbaar, veelal typisch Belgische producten, terwijl Nederlandse klanten de keuze hebben uit 12.087 extra producten.

 

Voor het assortiment dat in beide landen te vinden is, is er soms ook sprake van serieuze prijsverschillen. Toch hebben 10.603 of 69% van die producten in België en in Nederland dezelfde prijs. 7,4% is goedkoper in België, terwijl 23% (meer dan 3.500 producten) goedkoper is in Nederland.

 

In sommige gevallen zijn die prijsverschillen bijzonder opvallend: een flesje water van Chaudfontaine kost in Nederland slechts de helft van de prijs die in België wordt gevraagd. Ook bij een aantal pannen van Tefal liggen de prijzen tot een derde lager, wat al snel oploopt tot een prijsverschil van meer dan 15 euro.

 

Bij de producten die in België goedkoper zijn, zijn volgens Daltix opvallend veel huismerken te vinden. Het meest opvallende prijsverschil is te vinden bij AH Basic Wasverzachter Blauwe Frisheid die in Nederland 99 cent kost en in België slechts 29 cent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.