Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland
Shutterstock

Uit een analyse van data-analist Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Huismerken vaak goedkoop in België

Dalitx deed de analyse op basis van 27.836 referenties op de webshop op ah.be en ah.nl. Daaruit bleek dat slechts 15.234 referenties in beide landen te vinden zijn. 515 producten zijn enkel in België verkrijgbaar, veelal typisch Belgische producten, terwijl Nederlandse klanten de keuze hebben uit 12.087 extra producten.

 

Voor het assortiment dat in beide landen te vinden is, is er soms ook sprake van serieuze prijsverschillen. Toch hebben 10.603 of 69% van die producten in België en in Nederland dezelfde prijs. 7,4% is goedkoper in België, terwijl 23% (meer dan 3.500 producten) goedkoper is in Nederland.

 

In sommige gevallen zijn die prijsverschillen bijzonder opvallend: een flesje water van Chaudfontaine kost in Nederland slechts de helft van de prijs die in België wordt gevraagd. Ook bij een aantal pannen van Tefal liggen de prijzen tot een derde lager, wat al snel oploopt tot een prijsverschil van meer dan 15 euro.

 

Bij de producten die in België goedkoper zijn, zijn volgens Daltix opvallend veel huismerken te vinden. Het meest opvallende prijsverschil is te vinden bij AH Basic Wasverzachter Blauwe Frisheid die in Nederland 99 cent kost en in België slechts 29 cent.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top