Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog | RetailDetail

Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog

Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog

De prijzenoorlog tussen de Nederlandse supermarkten speelt de leveranciers steeds meer parten. Het Belgische Spa maakt met haar waters en frisdranken al ruim dertig jaar deel uit van het assortiment in de Nederlandse supermarkten en is hiermee goed voor een marktaandeel van 40 procent. Voor het bedrijf achter de dranken is de maat nu vol: Spadel weigert nog langer mee te gaan in de prijzenoorlog en is zelfs bereid hiervoor de ultieme prijs te betalen.

Sterke koststijgingen

Net zoals andere A-merken wordt Spa als stuntartikel ingezet om klanten te lokken. Hiermee zetten de supermarkten hun leveranciers onder druk, waardoor de fabrikanten volgens Spadel gedwongen worden onder hun kostprijs te werken. Die kostprijs is de voorbije jaren echter onder invloed van verschillende factoren gevoelig gestegen, zo zegt CEO Marc du Bois in Het Financieel Dagblad.

 

“De energielasten stegen de afgelopen jaren met vijftig procent, vruchtensappen en suikers werden tientallen procenten duurder en het gebruik van duurzame verpakkingen is duur. Veel van die kosten kunnen worden gecompenseerd met efficiencyslagen, maar eens houdt het op,” aldus du Bois. Er zijn niet alleen de stijgende grondstof- en verpakkingskosten, het bedrijf investeerde ook in een nieuwe productielijn voor tweeliterflessen en de ontwikkeling van een 33 centiliterfles.

 

'Niet onderhandelbaar'

Spadel zegt zijn producten niet meer met korting te leveren en staat erop dat het de kostprijs vergoed krijgt. Als de supermarkten niet mee willen in dit verhaal en de Spa-dranken bant uit de Nederlandse supermarktschappen, dan is dat maar zo. Du Bois: “Het zou een ramp zijn, zowel voor de klant als voor ons, maar we moeten dringend terugkeren naar de normale verhoudingen.” Spa kondigde ook een prijsverhoging aan van vijftien procent ter compensatie van de kosten van de voorbije jaren.

 

"De nieuwe prijs is een gegeven. Er valt daarover niet te marchanderen", aldus nog een onverbiddelijke du Bois. Vorig jaar daalde het operationele resultaat van de groep met bijna een kwart tot 12,3 miljoen euro, voornamelijk ten gevolge van de stijging van de grondstofprijzen en de commerciële investeringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.