Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog | RetailDetail

Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog

Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog

De prijzenoorlog tussen de Nederlandse supermarkten speelt de leveranciers steeds meer parten. Het Belgische Spa maakt met haar waters en frisdranken al ruim dertig jaar deel uit van het assortiment in de Nederlandse supermarkten en is hiermee goed voor een marktaandeel van 40 procent. Voor het bedrijf achter de dranken is de maat nu vol: Spadel weigert nog langer mee te gaan in de prijzenoorlog en is zelfs bereid hiervoor de ultieme prijs te betalen.

Sterke koststijgingen

Net zoals andere A-merken wordt Spa als stuntartikel ingezet om klanten te lokken. Hiermee zetten de supermarkten hun leveranciers onder druk, waardoor de fabrikanten volgens Spadel gedwongen worden onder hun kostprijs te werken. Die kostprijs is de voorbije jaren echter onder invloed van verschillende factoren gevoelig gestegen, zo zegt CEO Marc du Bois in Het Financieel Dagblad.

 

“De energielasten stegen de afgelopen jaren met vijftig procent, vruchtensappen en suikers werden tientallen procenten duurder en het gebruik van duurzame verpakkingen is duur. Veel van die kosten kunnen worden gecompenseerd met efficiencyslagen, maar eens houdt het op,” aldus du Bois. Er zijn niet alleen de stijgende grondstof- en verpakkingskosten, het bedrijf investeerde ook in een nieuwe productielijn voor tweeliterflessen en de ontwikkeling van een 33 centiliterfles.

 

'Niet onderhandelbaar'

Spadel zegt zijn producten niet meer met korting te leveren en staat erop dat het de kostprijs vergoed krijgt. Als de supermarkten niet mee willen in dit verhaal en de Spa-dranken bant uit de Nederlandse supermarktschappen, dan is dat maar zo. Du Bois: “Het zou een ramp zijn, zowel voor de klant als voor ons, maar we moeten dringend terugkeren naar de normale verhoudingen.” Spa kondigde ook een prijsverhoging aan van vijftien procent ter compensatie van de kosten van de voorbije jaren.

 

"De nieuwe prijs is een gegeven. Er valt daarover niet te marchanderen", aldus nog een onverbiddelijke du Bois. Vorig jaar daalde het operationele resultaat van de groep met bijna een kwart tot 12,3 miljoen euro, voornamelijk ten gevolge van de stijging van de grondstofprijzen en de commerciële investeringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.