Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog

Spa stapt uit Nederlandse prijzenoorlog

De prijzenoorlog tussen de Nederlandse supermarkten speelt de leveranciers steeds meer parten. Het Belgische Spa maakt met haar waters en frisdranken al ruim dertig jaar deel uit van het assortiment in de Nederlandse supermarkten en is hiermee goed voor een marktaandeel van 40 procent. Voor het bedrijf achter de dranken is de maat nu vol: Spadel weigert nog langer mee te gaan in de prijzenoorlog en is zelfs bereid hiervoor de ultieme prijs te betalen.

Sterke koststijgingen

Net zoals andere A-merken wordt Spa als stuntartikel ingezet om klanten te lokken. Hiermee zetten de supermarkten hun leveranciers onder druk, waardoor de fabrikanten volgens Spadel gedwongen worden onder hun kostprijs te werken. Die kostprijs is de voorbije jaren echter onder invloed van verschillende factoren gevoelig gestegen, zo zegt CEO Marc du Bois in Het Financieel Dagblad.

 

“De energielasten stegen de afgelopen jaren met vijftig procent, vruchtensappen en suikers werden tientallen procenten duurder en het gebruik van duurzame verpakkingen is duur. Veel van die kosten kunnen worden gecompenseerd met efficiencyslagen, maar eens houdt het op,” aldus du Bois. Er zijn niet alleen de stijgende grondstof- en verpakkingskosten, het bedrijf investeerde ook in een nieuwe productielijn voor tweeliterflessen en de ontwikkeling van een 33 centiliterfles.

 

'Niet onderhandelbaar'

Spadel zegt zijn producten niet meer met korting te leveren en staat erop dat het de kostprijs vergoed krijgt. Als de supermarkten niet mee willen in dit verhaal en de Spa-dranken bant uit de Nederlandse supermarktschappen, dan is dat maar zo. Du Bois: “Het zou een ramp zijn, zowel voor de klant als voor ons, maar we moeten dringend terugkeren naar de normale verhoudingen.” Spa kondigde ook een prijsverhoging aan van vijftien procent ter compensatie van de kosten van de voorbije jaren.

 

"De nieuwe prijs is een gegeven. Er valt daarover niet te marchanderen", aldus nog een onverbiddelijke du Bois. Vorig jaar daalde het operationele resultaat van de groep met bijna een kwart tot 12,3 miljoen euro, voornamelijk ten gevolge van de stijging van de grondstofprijzen en de commerciële investeringen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Aldi Nord gaat inkoop A-merken centraliseren

15/09/2017

Aldi Nord, de tak van het bedrijf die actief is in België en Nederland, wil de aankoop van A-merken centraliseren. Zo wil het bedrijf een gelijkwaardig aanbod bieden in alle landen en kan het vanwege schaalgrootte scherpere prijzen afdwingen.

ACM keurt overname Heineken-groothandel door Sligro goed

13/09/2017

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft de overname van de groothandelsactiviteiten van Heineken door Sligro goedgekeurd. De overname moet eind dit jaar afgerond zijn.

Prijsverlagingen Whole Foods trekken kwart meer klanten

12/09/2017

Na de prijsverlagingen die Amazon doorvoerde bij supermarktketen Whole Foods, zijn er in de eerste dagen gemiddeld 25% meer klanten over de vloer gekomen bij de keten. 

Back to top