Spadel gaat voor Benelux-aanpak met lancering Spa Duo | RetailDetail

Spadel gaat voor Benelux-aanpak met lancering Spa Duo

Spadel gaat voor Benelux-aanpak met lancering Spa Duo
Dirk Van de Walle

Spadel lanceert Spa Duo, een nieuw gamma natuurlijke niet-bruisende limonades, tegelijk in België en Nederland. Bovendien krijgt het bedrijf vanaf 1 juni één directeur voor de Benelux.

Logische stap

Vanaf 1 juni wordt Dirk Van de Walle country director Benelux bij Spadel. Stefan De Clercq, die country director Nederland was, verlaat het bedrijf. Zo wordt Spadel de facto nog meer een Beneluxorganisatie: een logische stap, gezien de evoluties in de retailwereld, vernemen we. De marketingteams in België en Nederland werkten al langer nauw samen. De grote rebrandingoperatie van Spa in 2015 was ook al een Benelux-project. 

 

Meteen pakt Spadel uit met een echte Benelux-lancering: niet-bruisende limonades met 'verrassende smakencombinaties' onder de naam Spa Duo. Het is de tweede innovatie in twee jaar tijd die wordt geproduceerd op de nieuwe aseptische productielijn in de bottelarij van Spa Monopole, na de lancering van de bruisende limonades Spa Fruit. Dat gamma, met zeven smaken intussen, realiseerde een volumegroei van 14% in 2016.

 

Zuiver en natuurlijk

Met Spa Duo wil Spadel een nieuwe mijlpaal bereiken: “We spelen in op de steeds meer uitgesproken voorkeur van de consumenten voor zuivere en natuurlijke producten, met bovendien ook een lager caloriegehalte”, zegt Van de Walle. Naast water, aroma’s en natuurlijk fruitsap bevat Spa Duo alleen natuurlijke ingrediënten zoals suiker en stevia-extract; zonder kunstmatige kleurstoffen, smaakversterkers, zoetstoffen en bewaarmiddelen.

 

De naam Duo verwijst naar de fruitcombinaties: watermeloen en aardbei, limoen en gember, appel en dalandan (een sinaasappelsoort met groene schil) en – exclusief voor Nederland – braambes en framboos. De Spa Duo-limonades bevatten overigens veel minder calorieën dan de gemiddelde frisdranken op de markt, vernemen we.

 

De beslissing van Spadel kan verrassend lijken, want de limonademarkt staat onder druk: ze daalde in België met zowat 15% in tien jaar tijd. Op wereldvlak heeft het segment flessenwater dat van softdrinks in 2014 voorbijgestoken. Maar Spa ziet mogelijkheden en wil zich positioneren als een merk van natuurlijke dranken, onder het motto ‘natuurlijke hydratatie voor een gezondere toekomst’. De markt wordt immers gedomineerd door multinationals die minder goed weten te beantwoorden aan consumentenverwachtingen als gezondheid, natuurlijkheid, sociale verantwoordelijkheid en een terugkeer naar het lokale, heet het. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.