Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname | RetailDetail

Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname

Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname
Shutterstock

Drankenproducent Spadel is vorig jaar fors gegroeid, maar dat was vrijwel enkel te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin. Wordt dat niet in rekening genomen, dan was er nog amper sprake van groei.

Hoge nettowinst

De omzet van Spadel kwam vorig jaar uit op 289 miljoen euro, een groei van meer dan 15 procent. Daarbij steeg ook de bedrijfswinst met maar liefst 31,6 procent naar 33 miljoen euro. Die groei is te danken aan het Bulgaarse Devin, dat vorig jaar voor 120 miljoen euro in handen kwam van Spadel.

 

Worden de resultaten van Devin niet meegerekend, dat is de organische omzetgroei slechts 0,5 procent. In de eerste zes maanden van 2017 was dat nog meer dan 7 procent. Daarnaast was de organische groei van de bedrijfswinst slechts 6 procent, terwijl die over de eerste helft van het jaar 42 procent was. Dat schrijft De Tijd.

 

De nettowinst steeg dankzij een gunstige belastinghervorming met 53 procent naar 26,4 miljoen euro.

 

Spadel wijst voor de matige organische groei naar de hoge promotiedruk en de prijzenoorlog in de supermarkten. Voor het huidige boekjaar heeft het vertrouwen in een positieve marktevolutie voor mineraalwater. "Deze overtuiging wordt nog versterkt door de neiging van de consument om te kiezen voor gezondere, natuurlijkere en caloriearmere dranken", klinkt het bij Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Multinationals gebuisd voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.