Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname | RetailDetail

Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname

Spadel groeit dankzij Bulgaarse overname
Shutterstock

Drankenproducent Spadel is vorig jaar fors gegroeid, maar dat was vrijwel enkel te danken aan de overname van het Bulgaarse Devin. Wordt dat niet in rekening genomen, dan was er nog amper sprake van groei.

Hoge nettowinst

De omzet van Spadel kwam vorig jaar uit op 289 miljoen euro, een groei van meer dan 15 procent. Daarbij steeg ook de bedrijfswinst met maar liefst 31,6 procent naar 33 miljoen euro. Die groei is te danken aan het Bulgaarse Devin, dat vorig jaar voor 120 miljoen euro in handen kwam van Spadel.

 

Worden de resultaten van Devin niet meegerekend, dat is de organische omzetgroei slechts 0,5 procent. In de eerste zes maanden van 2017 was dat nog meer dan 7 procent. Daarnaast was de organische groei van de bedrijfswinst slechts 6 procent, terwijl die over de eerste helft van het jaar 42 procent was. Dat schrijft De Tijd.

 

De nettowinst steeg dankzij een gunstige belastinghervorming met 53 procent naar 26,4 miljoen euro.

 

Spadel wijst voor de matige organische groei naar de hoge promotiedruk en de prijzenoorlog in de supermarkten. Voor het huidige boekjaar heeft het vertrouwen in een positieve marktevolutie voor mineraalwater. "Deze overtuiging wordt nog versterkt door de neiging van de consument om te kiezen voor gezondere, natuurlijkere en caloriearmere dranken", klinkt het bij Belga.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.