Spar en Attent starten landelijke uitrol Eet Smakelijk!

Spar en Attent starten landelijke uitrol Eet Smakelijk!

Vandaag starten 220 Spar-winkels en 50 Attent-buurtsupermarkten met de landelijke uitrol van maaltijdservice Eet Smakelijk! Die volgt op een testproject dat in april vorig jaar startte bij elf winkels.

75 verschillende maaltijden

Klanten van Spar en Attent kunnen met de service kiezen uit 75 verse kant-en-klare maaltijden, wisselmenu’s, soepen, salades en desserts. De gerechten, waaronder ook zoutarme, gemalen en lactose- of glutenvrije maaltijden, zijn volgens de richtlijnen van het Voedingscentrum bereid door koks van leverancier Culivers. Consumenten kunnen de bestelde gerechten in de winkels ophalen of voor 4,95 euro extra laten bezorgen.

 

"De nieuwe service is enthousiast ontvangen, zowel door ondernemers als door klanten", vertelt senior category manager Geertrui Klostermann. "Met Eet smakelijk! richten we ons met name op de ouderen die zelf niet willen of kunnen koken en wel een warme maaltijd willen eten, eventueel in combinatie met specifieke dieetwensen of als gemalen variant. De overheid stimuleert ouderen om zo lang mogelijk zelfstandig te blijven wonen. Dit betekent dat de behoefte aan maaltijden bij deze bevolkingsgroep enorm groeit."

 

Spar-ondernemer Alfred van den Bos in Waddinxveen werkt sinds september met de maaltijden en heeft goede ervaringen met het concept. "Het zijn kwalitatief goede smakelijke maaltijden die ook zoutarm of gemalen verkrijgbaar zijn. Dit is voor de consument een unieke mogelijkheid om dergelijke maaltijden te kopen. Ze vormen een mooie aanvulling op ons maaltijdenpakket en ik zie er zelf veel kansen in", aldus Van den Bos.

 

'Vegetarisch loopt uitstekend'

De doelgroep van Eet Smakelijk! bij Spar Van den Bos is de oudere consument die wat lastig te been is. "Deze klanten komen regelmatig in de winkel en die stel ik dan de mogelijkheden van de service voor. De zoutarme maaltijden zijn nog niet erg in trek, maar de vegetarische gerechten verkopen beter dan de producten in de winkel", aldus de Spar-ondernemer.

 

"De afname ontwikkelt zich positief; per week verkoop ik 30 tot 40 maaltijden. Wanneer mensen de service eenmaal kennen, bestellen familieleden meestal maaltijden voor hen. Dit gebeurt vaak online".

 

Ook weekboodschappen bezorgen

Van den Bos hoopt er al op dat veel maaltijden online worden besteld en aan huis worden bezorgd: "Dan koppelen veel mensen hier ook het bezorgen van de weekboodschappen aan. Dat is gemakkelijk en bovendien voordelig: bij bezorgen beneden de 50 euro komen er 4,95 kosten bij, daarboven is bezorgen gratis". Eenmaal per week de maaltijden bezorgen is geen probleem. "De THT van de gerechten bedraagt minimaal 14 dagen, maar gaat in de praktijk gemakkelijk tot drie weken", aldus de Spar-ondernemer.

 

Omdat de maaltijden een goede kwaliteit hebben brengt de Spar-ondernemer in Waddinxveen ze in de winkel met 25% korting ook bij andere klantengroepen onder de aandacht, zoals vrachtwagenchauffeurs.

 

De nieuwe maaltijdservice sluit aan bij de overeenkomst die Spar in oktober 2013 tekende met minister Blok van Wonen en Rijksdienst. De supermarktorganisatie sprak hierin af dat zij zich zal inspannen om met haar aanbod in assortiment en diensten de zelfredzaamheid van buurtbewoners te ondersteunen. De achterliggende gedachte is het tevens op peil houden van de leefbaarheid in kleine kernen.

Tags: