Spar international boekt lagere groei

Spar international boekt lagere groei

Ook in 2012 is de totale omzet van Spar International gegroeid: met 2,8 procent tot 32 miljard euro. Die groei is wel aanzienlijk lager dan de 4,6 procent groei die Spar in 2011 realiseerde. Ook geografisch groeit Spar door en voegt het met Qatar en Libanon twee nieuwe landen toe, waarmee het totale aantal landen waarin Spar is vertegenwoordigd op 37 komt.

Onstuimige groei in China en Rusland

Het Midden-Oosten is een van de regio's waarop Spar haar groeiambities richt en lokale partners zoekt om de 81-jarige multi-formatformule te franchisen. Andere groeimarkten zijn China en Rusland, die beiden in 2012 de top-10 van grootste Spar-operaties bereikten. Spar International maakt eveneens bekend dat het zal terugkeren in India, nu daar de wetgeving voor buitenlandse retailers is versoepeld.

 

China is nu het achtste Spar-land met een omzet van ruim 1,18 miljard euro: een omzetniveau dat 66(!) procent hoger lag dan vorig jaar, toen de omzet ook al met 70 procent steeg. In Rusland steeg de omzet met 21 procent tot ruim 1,13 miljard euro, met name doordat Spar drie nieuwe franchisers toevoegde. Vorig jaar groeide de omzet van Spar Rusland ook al met 22 procent.

 

Om deze onstuimige groei in deze landen in goede banen te leiden, bouwt Spar aan de logistieke infrastructuur en opent het er distributiecentra, die de respectievelijk 215 en 300 Sparwinkels in deze groeimarkten gaan beleveren.

 

Spar keert dit jaar terug in India

In mei 2012 kwam er een einde aan Spars aanwezigheid in India, waar het in samenwerking met de retailer Landmark Group uit Dubai tien hypermarkten van zo'n 4700 m² exploiteerde. Hoewel er is gespeculeerd over een come-back van Spar naar deze mondiale groeimarkt, verbindt Spar International-topman Gordon Campbell er nu een deadline aan.

 

"Nu buitenlands eigendom van bedrijven in India is toegestaan, zoekt Spar actief naar nieuwe partners om India opnieuw te betreden voor het einde van 2013", aldus Campbell in het jongste jaarverslag. India, Rusland, China: het zijn deze groeimarkten die stagnatie in de door de crisis getroffen regio's in Europa moeten compenseren.

 

Wisselende resultaten in Europa

In West- en Zuid-Europa scoorde Spar wisselende resultaten. Positieve uitschieters zijn Noorwegen (+9,8%) en Spanje (+8,3%) - ondanks de enorme crisis die het Iberische land nog steeds frontaal treft. Oostenrijk, veruit het grootste Sparland wereldwijd met 5,56 miljard euro omzet, groeide met 3,2% en ook in België (+3,4%), Zwitserland (+3%) en Frankrijk (+1,5%) ontwikkelde de omzet zich positief.

 

In Griekenland eiste de structureel slechte economie echter wel zijn tol en zakte de omzet weg (-13,4%). Dat is opvallend, omdat in Griekenland vorig jaar de omzet slechts licht daalde, terwijl Spar Griekenland wél een toename van de verkoop van margerijkere huismerken mocht verwelkomen. Van dit compensatie-effect is voor 2012 echter geen sprake.

 

De crisis sloeg ook toe bij Spar in Denemarken (-6,6%), Nederland (-6%), Italië (-5%) en Ierland (-3,1 procent). In het Verenigd Koninkrijk bleef het omzetniveau met -0,2% nagenoeg op peil.

 

Daar waar de resultaten in West- en Zuid-Europa wisselend zijn, scoort Spar goed in Centraal- en Oost-Europa: Kroatië (+9%), Polen (+6%) en Hongarije (+4,3%) doen het bovengemiddeld goed, terwijl de groei in Slovenië (+1%) en Tsjechië (+1,5%) wat lager uitvalt.

 

 

Voor het complete overzicht kunt u hier het jaarverslag over 2012 – en eerder verschenen jaarverslagen van Spar International – downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour zet punt achter moeilijk jaar

17/01/2018

Ondanks verbetering in het vierde kwartaal heeft de groep Carrefour een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Ook in België kon de retailer niet groeien. Het is nu uitkijken naar de maatregelen die CEO Bompard volgende week aankondigt.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Nutella eet Amerikaanse chocoladetak Nestlé op

17/01/2018

Nestlé heeft in Ferrero een koper gevonden voor zijn Amerikaanse chocolade-afdeling. Voor 2,4 miljard euro wordt de producent van Nutella de derde grootste chocoladeproducent ter wereld en kan Nestlé zich in de VS op gezondere producten gaan concentreren.

Komt er een verbod op energiedranken voor minderjarigen?

16/01/2018

Nederland stelt een onderzoek in naar energiedrankjes bij jongeren, nadat de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde een verbod vroeg op de verkoop ervan aan minderjarigen. Ook in België wijzen artsen op de schadelijke effecten van zulke dranken.

Macron wil Franse baguette werelderfgoed maken

15/01/2018

De Franse president Macron wil samen met de bond van Franse bakkers het Franse stokbrood tot Unesco-werelderfgoed laten uitroepen. Het wil zo het voorbeeld volgen van het Belgische bier en de Napolitaanse pizza.

Lactalis roept 12 miljoen verpakkingen babymelk terug

15/01/2018

In Frankrijk is een heus schandaal ontstaan rond babymelk van zuivelproducent Lactalis, die besmet is geraakt met salmonella. Daarbij heeft het bedrijf maar liefst 12 miljoen verpakkingen in 83 landen uit de winkelrekken moeten halen.

Back to top