Spar international boekt lagere groei | RetailDetail

Spar international boekt lagere groei

Spar international boekt lagere groei

Ook in 2012 is de totale omzet van Spar International gegroeid: met 2,8 procent tot 32 miljard euro. Die groei is wel aanzienlijk lager dan de 4,6 procent groei die Spar in 2011 realiseerde. Ook geografisch groeit Spar door en voegt het met Qatar en Libanon twee nieuwe landen toe, waarmee het totale aantal landen waarin Spar is vertegenwoordigd op 37 komt.

Onstuimige groei in China en Rusland

Het Midden-Oosten is een van de regio's waarop Spar haar groeiambities richt en lokale partners zoekt om de 81-jarige multi-formatformule te franchisen. Andere groeimarkten zijn China en Rusland, die beiden in 2012 de top-10 van grootste Spar-operaties bereikten. Spar International maakt eveneens bekend dat het zal terugkeren in India, nu daar de wetgeving voor buitenlandse retailers is versoepeld.

 

China is nu het achtste Spar-land met een omzet van ruim 1,18 miljard euro: een omzetniveau dat 66(!) procent hoger lag dan vorig jaar, toen de omzet ook al met 70 procent steeg. In Rusland steeg de omzet met 21 procent tot ruim 1,13 miljard euro, met name doordat Spar drie nieuwe franchisers toevoegde. Vorig jaar groeide de omzet van Spar Rusland ook al met 22 procent.

 

Om deze onstuimige groei in deze landen in goede banen te leiden, bouwt Spar aan de logistieke infrastructuur en opent het er distributiecentra, die de respectievelijk 215 en 300 Sparwinkels in deze groeimarkten gaan beleveren.

 

Spar keert dit jaar terug in India

In mei 2012 kwam er een einde aan Spars aanwezigheid in India, waar het in samenwerking met de retailer Landmark Group uit Dubai tien hypermarkten van zo'n 4700 m² exploiteerde. Hoewel er is gespeculeerd over een come-back van Spar naar deze mondiale groeimarkt, verbindt Spar International-topman Gordon Campbell er nu een deadline aan.

 

"Nu buitenlands eigendom van bedrijven in India is toegestaan, zoekt Spar actief naar nieuwe partners om India opnieuw te betreden voor het einde van 2013", aldus Campbell in het jongste jaarverslag. India, Rusland, China: het zijn deze groeimarkten die stagnatie in de door de crisis getroffen regio's in Europa moeten compenseren.

 

Wisselende resultaten in Europa

In West- en Zuid-Europa scoorde Spar wisselende resultaten. Positieve uitschieters zijn Noorwegen (+9,8%) en Spanje (+8,3%) - ondanks de enorme crisis die het Iberische land nog steeds frontaal treft. Oostenrijk, veruit het grootste Sparland wereldwijd met 5,56 miljard euro omzet, groeide met 3,2% en ook in België (+3,4%), Zwitserland (+3%) en Frankrijk (+1,5%) ontwikkelde de omzet zich positief.

 

In Griekenland eiste de structureel slechte economie echter wel zijn tol en zakte de omzet weg (-13,4%). Dat is opvallend, omdat in Griekenland vorig jaar de omzet slechts licht daalde, terwijl Spar Griekenland wél een toename van de verkoop van margerijkere huismerken mocht verwelkomen. Van dit compensatie-effect is voor 2012 echter geen sprake.

 

De crisis sloeg ook toe bij Spar in Denemarken (-6,6%), Nederland (-6%), Italië (-5%) en Ierland (-3,1 procent). In het Verenigd Koninkrijk bleef het omzetniveau met -0,2% nagenoeg op peil.

 

Daar waar de resultaten in West- en Zuid-Europa wisselend zijn, scoort Spar goed in Centraal- en Oost-Europa: Kroatië (+9%), Polen (+6%) en Hongarije (+4,3%) doen het bovengemiddeld goed, terwijl de groei in Slovenië (+1%) en Tsjechië (+1,5%) wat lager uitvalt.

 

 

Voor het complete overzicht kunt u hier het jaarverslag over 2012 – en eerder verschenen jaarverslagen van Spar International – downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.