Spar international boekt lagere groei

Spar international boekt lagere groei

Ook in 2012 is de totale omzet van Spar International gegroeid: met 2,8 procent tot 32 miljard euro. Die groei is wel aanzienlijk lager dan de 4,6 procent groei die Spar in 2011 realiseerde. Ook geografisch groeit Spar door en voegt het met Qatar en Libanon twee nieuwe landen toe, waarmee het totale aantal landen waarin Spar is vertegenwoordigd op 37 komt.

Onstuimige groei in China en Rusland

Het Midden-Oosten is een van de regio's waarop Spar haar groeiambities richt en lokale partners zoekt om de 81-jarige multi-formatformule te franchisen. Andere groeimarkten zijn China en Rusland, die beiden in 2012 de top-10 van grootste Spar-operaties bereikten. Spar International maakt eveneens bekend dat het zal terugkeren in India, nu daar de wetgeving voor buitenlandse retailers is versoepeld.

 

China is nu het achtste Spar-land met een omzet van ruim 1,18 miljard euro: een omzetniveau dat 66(!) procent hoger lag dan vorig jaar, toen de omzet ook al met 70 procent steeg. In Rusland steeg de omzet met 21 procent tot ruim 1,13 miljard euro, met name doordat Spar drie nieuwe franchisers toevoegde. Vorig jaar groeide de omzet van Spar Rusland ook al met 22 procent.

 

Om deze onstuimige groei in deze landen in goede banen te leiden, bouwt Spar aan de logistieke infrastructuur en opent het er distributiecentra, die de respectievelijk 215 en 300 Sparwinkels in deze groeimarkten gaan beleveren.

 

Spar keert dit jaar terug in India

In mei 2012 kwam er een einde aan Spars aanwezigheid in India, waar het in samenwerking met de retailer Landmark Group uit Dubai tien hypermarkten van zo'n 4700 m² exploiteerde. Hoewel er is gespeculeerd over een come-back van Spar naar deze mondiale groeimarkt, verbindt Spar International-topman Gordon Campbell er nu een deadline aan.

 

"Nu buitenlands eigendom van bedrijven in India is toegestaan, zoekt Spar actief naar nieuwe partners om India opnieuw te betreden voor het einde van 2013", aldus Campbell in het jongste jaarverslag. India, Rusland, China: het zijn deze groeimarkten die stagnatie in de door de crisis getroffen regio's in Europa moeten compenseren.

 

Wisselende resultaten in Europa

In West- en Zuid-Europa scoorde Spar wisselende resultaten. Positieve uitschieters zijn Noorwegen (+9,8%) en Spanje (+8,3%) - ondanks de enorme crisis die het Iberische land nog steeds frontaal treft. Oostenrijk, veruit het grootste Sparland wereldwijd met 5,56 miljard euro omzet, groeide met 3,2% en ook in België (+3,4%), Zwitserland (+3%) en Frankrijk (+1,5%) ontwikkelde de omzet zich positief.

 

In Griekenland eiste de structureel slechte economie echter wel zijn tol en zakte de omzet weg (-13,4%). Dat is opvallend, omdat in Griekenland vorig jaar de omzet slechts licht daalde, terwijl Spar Griekenland wél een toename van de verkoop van margerijkere huismerken mocht verwelkomen. Van dit compensatie-effect is voor 2012 echter geen sprake.

 

De crisis sloeg ook toe bij Spar in Denemarken (-6,6%), Nederland (-6%), Italië (-5%) en Ierland (-3,1 procent). In het Verenigd Koninkrijk bleef het omzetniveau met -0,2% nagenoeg op peil.

 

Daar waar de resultaten in West- en Zuid-Europa wisselend zijn, scoort Spar goed in Centraal- en Oost-Europa: Kroatië (+9%), Polen (+6%) en Hongarije (+4,3%) doen het bovengemiddeld goed, terwijl de groei in Slovenië (+1%) en Tsjechië (+1,5%) wat lager uitvalt.

 

 

Voor het complete overzicht kunt u hier het jaarverslag over 2012 – en eerder verschenen jaarverslagen van Spar International – downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top