Spar international boekt lagere groei

Spar international boekt lagere groei

Ook in 2012 is de totale omzet van Spar International gegroeid: met 2,8 procent tot 32 miljard euro. Die groei is wel aanzienlijk lager dan de 4,6 procent groei die Spar in 2011 realiseerde. Ook geografisch groeit Spar door en voegt het met Qatar en Libanon twee nieuwe landen toe, waarmee het totale aantal landen waarin Spar is vertegenwoordigd op 37 komt.

Onstuimige groei in China en Rusland

Het Midden-Oosten is een van de regio's waarop Spar haar groeiambities richt en lokale partners zoekt om de 81-jarige multi-formatformule te franchisen. Andere groeimarkten zijn China en Rusland, die beiden in 2012 de top-10 van grootste Spar-operaties bereikten. Spar International maakt eveneens bekend dat het zal terugkeren in India, nu daar de wetgeving voor buitenlandse retailers is versoepeld.

 

China is nu het achtste Spar-land met een omzet van ruim 1,18 miljard euro: een omzetniveau dat 66(!) procent hoger lag dan vorig jaar, toen de omzet ook al met 70 procent steeg. In Rusland steeg de omzet met 21 procent tot ruim 1,13 miljard euro, met name doordat Spar drie nieuwe franchisers toevoegde. Vorig jaar groeide de omzet van Spar Rusland ook al met 22 procent.

 

Om deze onstuimige groei in deze landen in goede banen te leiden, bouwt Spar aan de logistieke infrastructuur en opent het er distributiecentra, die de respectievelijk 215 en 300 Sparwinkels in deze groeimarkten gaan beleveren.

 

Spar keert dit jaar terug in India

In mei 2012 kwam er een einde aan Spars aanwezigheid in India, waar het in samenwerking met de retailer Landmark Group uit Dubai tien hypermarkten van zo'n 4700 m² exploiteerde. Hoewel er is gespeculeerd over een come-back van Spar naar deze mondiale groeimarkt, verbindt Spar International-topman Gordon Campbell er nu een deadline aan.

 

"Nu buitenlands eigendom van bedrijven in India is toegestaan, zoekt Spar actief naar nieuwe partners om India opnieuw te betreden voor het einde van 2013", aldus Campbell in het jongste jaarverslag. India, Rusland, China: het zijn deze groeimarkten die stagnatie in de door de crisis getroffen regio's in Europa moeten compenseren.

 

Wisselende resultaten in Europa

In West- en Zuid-Europa scoorde Spar wisselende resultaten. Positieve uitschieters zijn Noorwegen (+9,8%) en Spanje (+8,3%) - ondanks de enorme crisis die het Iberische land nog steeds frontaal treft. Oostenrijk, veruit het grootste Sparland wereldwijd met 5,56 miljard euro omzet, groeide met 3,2% en ook in België (+3,4%), Zwitserland (+3%) en Frankrijk (+1,5%) ontwikkelde de omzet zich positief.

 

In Griekenland eiste de structureel slechte economie echter wel zijn tol en zakte de omzet weg (-13,4%). Dat is opvallend, omdat in Griekenland vorig jaar de omzet slechts licht daalde, terwijl Spar Griekenland wél een toename van de verkoop van margerijkere huismerken mocht verwelkomen. Van dit compensatie-effect is voor 2012 echter geen sprake.

 

De crisis sloeg ook toe bij Spar in Denemarken (-6,6%), Nederland (-6%), Italië (-5%) en Ierland (-3,1 procent). In het Verenigd Koninkrijk bleef het omzetniveau met -0,2% nagenoeg op peil.

 

Daar waar de resultaten in West- en Zuid-Europa wisselend zijn, scoort Spar goed in Centraal- en Oost-Europa: Kroatië (+9%), Polen (+6%) en Hongarije (+4,3%) doen het bovengemiddeld goed, terwijl de groei in Slovenië (+1%) en Tsjechië (+1,5%) wat lager uitvalt.

 

 

Voor het complete overzicht kunt u hier het jaarverslag over 2012 – en eerder verschenen jaarverslagen van Spar International – downloaden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top