Spar in Mechelen bant tonijn | RetailDetail

Spar in Mechelen bant tonijn

Spar in Mechelen bant tonijn
http://www.shutterstock.com/nl/pic-147184526/stock-photo-tuna-fish-isolated-on-white.html?src=Navmd1JvZaRwq53mlwtTzg-1-19

Een uitbater van een filiaal van supermarktketen Spar heeft alle verkoop van tonijn in zijn winkel geband. Dat doet hij omdat de tonijn met uitsterven bedreigt is vanwege overbevissing. Tonijn is momenteel één van de populairste vissoorten.

MSC-keurmerk

De supermarkt heeft niet enkel de verse tonijn geband. Ook ingevroren maaltijden met tonijn, zoals pizza’s, of tonijn uit blik zijn niet meer in de winkel te vinden. Volgens de uitbater krijgt hij bijna dagelijks de vraag van klanten of er nog tonijn te vinden is.

 

“Wat ik verdien moet op een eerlijke manier gebeuren en moet overeenkomen met mijn persoon. Ik krijg het niet over mijn hart om winst te genereren op een product dat met uitsterven bedreigd is”, zegt de uitbater aan Knack.

 

Grote warenhuisketens willen tonijn voorlopig nog niet uit de handel nemen en kiezen voor een samenwerking met het MSC-keurmerk, dat hen moet garanderen dat de vis die ze in de winkel hebben liggen op een duurzame wijze wordt geproduceerd.

 

De uitbater van de Spar gelooft echter niet in duurzaame visvangst bij tonijn. “Er worden daarbij technieken gebruikt waarbij niet meer van gewoon vissen kan worden gesproken. Dat is gewoon jagen.” De uitbater hoopt mensen zo bewust te maken over de penibele situatie van de tonijn.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.