Spar opent nog dit jaar eerste winkels in Midden-Oosten

Spar opent nog dit jaar eerste winkels in Midden-Oosten

De Nederlandse supermartketen Spar wil de komende jaren minimaal dertig winkels openen in het Midden-Oosten. Alleen dit jaar al worden er acht Spar-winkels geopend in Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten), twee in Qatar en één in Libanon. De komende drie jaar volgen er nog Spar-winkels in Oman, Saoedi-Arabië en meer in de Emiraten.

Inspelen op expats

CEO Gordon Campbell zei in een interview met persbureau Reuters: “Onze focus zal liggen op een breed assortiment aan verse producten.” In sommige winkels zullen er ook  restaurants komen en kant-en-klare maaltijden voor onderweg en thuis.

 

De Verenigde Arabische Emiraten kennen een competitieve markt. “Waar we ook naar toegaan, de markt is altijd wel verzadigd. Het gaat bij nieuwe initiatieven over de evolutie van ideeën en concepten,” aldus Campbell.  Voordeel is wel dat er meer expats wonen dan lokale bevolking, en dat die al bekend zijn met een formule als Spar. De lokale partner van Spar in het Midden-Oosten wordt ABU Dhabi Cooperative Society.

 

Spar denkt uit de nieuwe winkels in het Midden-Oosten binnen vijf tot tien jaar een extra omzet te halen van 750 miljoen euro. De totale omzet zal in 2012 uitkomen op ongeveer 31 miljard euro, 4,5 procent meer dan vorig jaar. Tegen 2015 verwacht het concern 37 miljard euro omzet te maken.

 

Coöperatieve van Nederlandse bodem

De Spar werd in 1932 opgericht in Zegwaart (nu Zoetermeer) en startte als een bedieningsformule van zelfstandige winkeliers. De Spar (‘Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’) heeft in Nederland nu ongeveer 320 winkels onder het Spar-logo. Daarnaast maken ook de kleinere winkels van Attent en een aantal ‘neutrale’ winkels deel uit van de Spar Holding.

 

Het aantal winkels in Nederland komt uit op ongeveer 600. In Nederland is Spar voor 45% eigendom van Sperwer (tevens eigenaar van PLUS) en voor 45% van Sligro Food Group. Spar is tevens aangesloten bij de inkoopvereniging Superunie.

 

In België heeft de supermarktketen Colruyt via haar dochtervennootschap Spar Retail in 2003 de licentie op het merk Spar voor de Belgische en Luxemburgse winkels overgenomen. Colruyt wilde zo zijn positie versterken bij de kleinere buurtwinkels uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Toch is er in België nog een tweede vennootschap met de licentie op het merk Spar, namelijk Lambrechts.

 

Van supermarkt- tot sportketen

Spar is ook steeds meer een succesvolle formule in het buitenland. In 2005 werd zelfs een winkel geopend in de Chinese plaats Weihai. In Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en Tsjechië heeft Spar naast supermarkten ook een sportwinkelketen onder de naam Hervis. In een aantal landen zijn er ook Eurospar- en Intersparwinkels.

 

Het totaal aantal winkels die wereldwijd de naam Spar dragen, ligt ruimschoots boven de 12.000. Spar is in 34 landen actief. In een land als Zuid Afrika behoort Spar zelfs tot de grootste supermarktketens, met zowel grote supermarkten (van ruim 4000 m²) als kleinere van 400 m².

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Greenpeace komt met kritische parodie op kerstreclame Coca-Cola

20/11/2017

Voor veel mensen betekent de kerstreclame van Coca-Cola op tv de echte start van de kerstperiode. Dit jaar heeft Greenpeace echter een parodie daarop gemaakt, waarin de organisatie de aandacht legt op de vervuiling waarvoor de frisdrankmaker verantwoordelijk is.

Alibaba investeert 2,5 miljard in Auchan-dochter

20/11/2017

De Chinese e-commercereus Alibaba heeft een belang van 36% genomen in supermarktbedrijf Sun Art Retail Group. Met 450 supermarkten is dat de tweede grootste supermarktketen van China, en de Franse retailer Auchan is er de grootste aandeelhouder.

Colruyt controleert vleesleveranciers nu ook zelf

20/11/2017

Colruyt verscherpt de controle op zijn vleesproducten na de reeks schandalen die de vleessector de voorbije maanden alweer in een negatief daglicht stelde. In opdracht van de warenhuisketen licht een externe partner de slachthuizen onaangekondigd door.

Passoã maakt Lucas Bols vreugdedronken

16/11/2017

De omzet van sterkedrankenproducent Lucas Bols steeg in de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar met 23,8% naar 48,8 miljoen euro. Op een half procent na dankt Bols die groei volledig aan de integratie van likeurmerk Passoã.

Nederlandse chocolademerken Droste en Verkade werken aan comeback

16/11/2017

Met Droste en Verkade werken twee klassieke Nederlandse chocolademerken hard aan een comeback, na een periode waarin ze door slecht management en de opkomst van andere merken in de verdrukking zijn geraakt.

Jumbo zoekt grote winkelpanden in België

16/11/2017

Wanneer de Nederlandse supermarktketen Jumbo naar België komt, zal het alleszins niet met stadswinkels zijn. De retailer wil grote supermarkten openen, blijkt uit nieuwe tips die RetailDetail kreeg vanuit de vastgoedsector.

Back to top