Spar opent nog dit jaar eerste winkels in Midden-Oosten | RetailDetail

Spar opent nog dit jaar eerste winkels in Midden-Oosten

Spar opent nog dit jaar eerste winkels in Midden-Oosten

De Nederlandse supermartketen Spar wil de komende jaren minimaal dertig winkels openen in het Midden-Oosten. Alleen dit jaar al worden er acht Spar-winkels geopend in Abu Dhabi (Verenigde Arabische Emiraten), twee in Qatar en één in Libanon. De komende drie jaar volgen er nog Spar-winkels in Oman, Saoedi-Arabië en meer in de Emiraten.

Inspelen op expats

CEO Gordon Campbell zei in een interview met persbureau Reuters: “Onze focus zal liggen op een breed assortiment aan verse producten.” In sommige winkels zullen er ook  restaurants komen en kant-en-klare maaltijden voor onderweg en thuis.

 

De Verenigde Arabische Emiraten kennen een competitieve markt. “Waar we ook naar toegaan, de markt is altijd wel verzadigd. Het gaat bij nieuwe initiatieven over de evolutie van ideeën en concepten,” aldus Campbell.  Voordeel is wel dat er meer expats wonen dan lokale bevolking, en dat die al bekend zijn met een formule als Spar. De lokale partner van Spar in het Midden-Oosten wordt ABU Dhabi Cooperative Society.

 

Spar denkt uit de nieuwe winkels in het Midden-Oosten binnen vijf tot tien jaar een extra omzet te halen van 750 miljoen euro. De totale omzet zal in 2012 uitkomen op ongeveer 31 miljard euro, 4,5 procent meer dan vorig jaar. Tegen 2015 verwacht het concern 37 miljard euro omzet te maken.

 

Coöperatieve van Nederlandse bodem

De Spar werd in 1932 opgericht in Zegwaart (nu Zoetermeer) en startte als een bedieningsformule van zelfstandige winkeliers. De Spar (‘Door Eendrachtig Samenwerken Profiteren Allen Regelmatig’) heeft in Nederland nu ongeveer 320 winkels onder het Spar-logo. Daarnaast maken ook de kleinere winkels van Attent en een aantal ‘neutrale’ winkels deel uit van de Spar Holding.

 

Het aantal winkels in Nederland komt uit op ongeveer 600. In Nederland is Spar voor 45% eigendom van Sperwer (tevens eigenaar van PLUS) en voor 45% van Sligro Food Group. Spar is tevens aangesloten bij de inkoopvereniging Superunie.

 

In België heeft de supermarktketen Colruyt via haar dochtervennootschap Spar Retail in 2003 de licentie op het merk Spar voor de Belgische en Luxemburgse winkels overgenomen. Colruyt wilde zo zijn positie versterken bij de kleinere buurtwinkels uitgebaat door zelfstandige ondernemers. Toch is er in België nog een tweede vennootschap met de licentie op het merk Spar, namelijk Lambrechts.

 

Van supermarkt- tot sportketen

Spar is ook steeds meer een succesvolle formule in het buitenland. In 2005 werd zelfs een winkel geopend in de Chinese plaats Weihai. In Oostenrijk, Hongarije, Slovenië en Tsjechië heeft Spar naast supermarkten ook een sportwinkelketen onder de naam Hervis. In een aantal landen zijn er ook Eurospar- en Intersparwinkels.

 

Het totaal aantal winkels die wereldwijd de naam Spar dragen, ligt ruimschoots boven de 12.000. Spar is in 34 landen actief. In een land als Zuid Afrika behoort Spar zelfs tot de grootste supermarktketens, met zowel grote supermarkten (van ruim 4000 m²) als kleinere van 400 m².

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.