Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen | RetailDetail

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen
Foto: Shutterstock

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

 

Boodschappen scannen en betalen met de smartphone

Achter de schermen sleutelt 'RPCG', waaronder de Belgische winkels van Spar vallen, aan een app om contactloos te betalen in de supermarkt. Dat bevestigt Colruyt Group aan de redactie van RetailDetail. De app zal in het voorjaar van 2018 worden uitgetest in een aantal pilootwinkels van Spar: “Het project kadert in ons geloof in innovatie”, zegt directeur Dirk Depoorter: “We investeren erin omdat we denken een echte meerwaarde te zullen creëren voor onze klanten. Het is een nieuwe manier van boodschappen doen en afrekenen, waardoor je sneller in en uit de winkel bent.”

 

De ontwikkeling gebeurt in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf FutureProof Retail. Eigen aan de toepassing is dat shoppers met hun smartphone tijdens het winkelen producten kunnen scannen. Zo kunnen ze gaandeweg hun kassabon zien aangroeien en op elk moment het huidige totaalbedrag zien. Ook de Xtra-getrouwheidskaart van Colruyt Group wordt in de toepassing verwerkt.

 

Geen wachtrijen meer aan de kassa

Vergelijkbaar met de kassaloze supermarket Amazon Go hoeven klanten via het zelfscansysteem in principe ook niet meer aan te schuiven aan de kassa, maar gewoon uitchecken en betalen op hun smartphone voor ze de winkel verlaten. Hoe dat in de praktijk bij Spar zal verlopen, is evenwel nog niet bekend. FutureProof Retail zegt in een persbericht alvast dat de toepassing compatibel zal zijn met de huidige kassasystemen bij Spar.

 

“Het verheugt ons om deel uit te maken van de innovatiestrategie van Retail Partners Colruyt Group, die het voor shoppers bij de Spar-winkels van Colruyt Group mogelijk gaat maken om de wachtrijen over te slaan”, zegt Di Di Chan, hoofd van FutureProof Retail. Meer info over het project en de exacte lanceringsdatum geeft Colruyt Group weliswaar nog niet vrij. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.