Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen | RetailDetail

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen

Spar test dit voorjaar contactloos en kassaloos betalen
Foto: Shutterstock

Retail Partners Colruyt Group – de zelfstandigentak van Colruyt Group – werkt voor Spar aan een app waarmee klanten hun eigen boodschappen kunnen scannen en afrekenen via hun smartphone.

 

Boodschappen scannen en betalen met de smartphone

Achter de schermen sleutelt 'RPCG', waaronder de Belgische winkels van Spar vallen, aan een app om contactloos te betalen in de supermarkt. Dat bevestigt Colruyt Group aan de redactie van RetailDetail. De app zal in het voorjaar van 2018 worden uitgetest in een aantal pilootwinkels van Spar: “Het project kadert in ons geloof in innovatie”, zegt directeur Dirk Depoorter: “We investeren erin omdat we denken een echte meerwaarde te zullen creëren voor onze klanten. Het is een nieuwe manier van boodschappen doen en afrekenen, waardoor je sneller in en uit de winkel bent.”

 

De ontwikkeling gebeurt in samenwerking met het Amerikaanse bedrijf FutureProof Retail. Eigen aan de toepassing is dat shoppers met hun smartphone tijdens het winkelen producten kunnen scannen. Zo kunnen ze gaandeweg hun kassabon zien aangroeien en op elk moment het huidige totaalbedrag zien. Ook de Xtra-getrouwheidskaart van Colruyt Group wordt in de toepassing verwerkt.

 

Geen wachtrijen meer aan de kassa

Vergelijkbaar met de kassaloze supermarket Amazon Go hoeven klanten via het zelfscansysteem in principe ook niet meer aan te schuiven aan de kassa, maar gewoon uitchecken en betalen op hun smartphone voor ze de winkel verlaten. Hoe dat in de praktijk bij Spar zal verlopen, is evenwel nog niet bekend. FutureProof Retail zegt in een persbericht alvast dat de toepassing compatibel zal zijn met de huidige kassasystemen bij Spar.

 

“Het verheugt ons om deel uit te maken van de innovatiestrategie van Retail Partners Colruyt Group, die het voor shoppers bij de Spar-winkels van Colruyt Group mogelijk gaat maken om de wachtrijen over te slaan”, zegt Di Di Chan, hoofd van FutureProof Retail. Meer info over het project en de exacte lanceringsdatum geeft Colruyt Group weliswaar nog niet vrij. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.