Spar University bezig aan opmars | RetailDetail

Spar University bezig aan opmars

Spar University bezig aan opmars

Spar University, het concept van Spar dat zich toespitst op studenten en campussen, opent volgend jaar zijn vijfde vestiging en heeft duidelijk een gat in de markt gevonden - tot frustratie van de concurrentie.

Groeiend voorzieningenniveau

Ook Albert Heijn probeert met AH to go in te spelen op de behoeftes van studenten, maar heeft al enkele malen de duimen moeten leggen voor Spar University van ondernemer Erwin Binneveld. Tot drie maal toe ging een aanbesteding van een universiteit naar Spar en niet naar Albert Heijn.

 

Volgens Binnenveld is het logisch dat er een steeds grotere behoefte komt aan supermarkten op campussen: "Universiteiten die van oudsher een campus hadden, zoals Rotterdam, hebben die steeds verder ontwikkeld", zegt de ondernemer aan het FD. "Het voorzieningenniveau is daarbij enorm omhoog gegaan. In steden die traditioneel geen campus hadden, zoals Leiden en Maastricht, zie je de laatste jaren clustervorming en campusontwikkeling ontstaan."

 

Focus op studenten

Binneveld zegt dat het grote voordeel van zijn concept is dat er wordt gekozen om specifiek te focussen op studenten, daar waar Albert Heijn met AH to go een algemene formule heeft die het ook gebruikt op bijvoorbeeld stations.

 

"Sinds mijn vrouw en ik in 2000 begonnen met een reguliere Spar op de Uithof in Utrecht, weten we dat het runnen van een campussupermarkt een heel ander spel is dan het runnen van een supermarkt elders", aldus Binneveld. "Dat gaat van de muziek die je in de winkel draait en de teksten die je gebruikt in communicatie, tot de interactie met je klanten."

 

Binneveld wil de komende jaren nog vier studentenwinkels openen in Nederland en richt daarna zijn blik op België. Ook in andere landen ziet hij nog potentieel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.