Spar University bezig aan opmars | RetailDetail

Spar University bezig aan opmars

Spar University bezig aan opmars

Spar University, het concept van Spar dat zich toespitst op studenten en campussen, opent volgend jaar zijn vijfde vestiging en heeft duidelijk een gat in de markt gevonden - tot frustratie van de concurrentie.

Groeiend voorzieningenniveau

Ook Albert Heijn probeert met AH to go in te spelen op de behoeftes van studenten, maar heeft al enkele malen de duimen moeten leggen voor Spar University van ondernemer Erwin Binneveld. Tot drie maal toe ging een aanbesteding van een universiteit naar Spar en niet naar Albert Heijn.

 

Volgens Binnenveld is het logisch dat er een steeds grotere behoefte komt aan supermarkten op campussen: "Universiteiten die van oudsher een campus hadden, zoals Rotterdam, hebben die steeds verder ontwikkeld", zegt de ondernemer aan het FD. "Het voorzieningenniveau is daarbij enorm omhoog gegaan. In steden die traditioneel geen campus hadden, zoals Leiden en Maastricht, zie je de laatste jaren clustervorming en campusontwikkeling ontstaan."

 

Focus op studenten

Binneveld zegt dat het grote voordeel van zijn concept is dat er wordt gekozen om specifiek te focussen op studenten, daar waar Albert Heijn met AH to go een algemene formule heeft die het ook gebruikt op bijvoorbeeld stations.

 

"Sinds mijn vrouw en ik in 2000 begonnen met een reguliere Spar op de Uithof in Utrecht, weten we dat het runnen van een campussupermarkt een heel ander spel is dan het runnen van een supermarkt elders", aldus Binneveld. "Dat gaat van de muziek die je in de winkel draait en de teksten die je gebruikt in communicatie, tot de interactie met je klanten."

 

Binneveld wil de komende jaren nog vier studentenwinkels openen in Nederland en richt daarna zijn blik op België. Ook in andere landen ziet hij nog potentieel.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Franprix levert de boodschappen tot in de koelkast

25/05/2018

De Franse supermarktketen Franprix test de thuislevering van boodschappen wanneer niemand thuis is: de bezorger komt zelf binnen in huis. In de toekomst wil het de boodschappen zelfs voor klanten in de koelkast opruimen.

Waarom grote FMCG-fabrikanten meer geld vrijmaken voor innovatie

25/05/2018

Zowel Nestlé als Kraft Heinz maakten zopas nieuwe investeringen bekend in onderzoek en ontwikkeling. De grote merkfabrikanten voelen de hete adem van innovatieve startups in de nek en willen sneller schakelen.

Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.