Spar University laat studenten de wachtrij skippen | RetailDetail

Spar University laat studenten de wachtrij skippen

Spar University laat studenten de wachtrij skippen
Foto: Spar University

Spar University, de gemakswinkels van Spar op universiteits- en hogeschoolterreinen, start een nieuw concept zonder kassa’s: met ‘Skippen’ skip je de wachtrij en betaal je met betaalapp Tikkie.

 

Eind 2018 in alle winkels

Het kassaloze concept Skippen start vanaf 4 april in de Spar University-vestiging op de Hogeschool Utrecht (HU). Studenten en medewerkers kunnen er winkelen en betalen zonder tussenkomst van een kassa. Eind 2018 wil Spar University het systeem in al haar winkels hebben uitgerold.


Daarmee gaat de keten van negen gemakswinkels nog een stap verder dan de 100% self-checkout waarmee het tot nu toe werkte. Spar University was in 2013 naar eigen zeggen de eerste ter wereld die winkels zonder caissières opende. Het ‘Skippen’ is voor het gemaksconcept dus “de tweede stap in de ontwikkeling van simpel, slim en snel shoppen”.


Het Skippen is een nieuwe functie in de app van Spar University, waarmee shoppers letterlijk en figuurlijk de kassa(rij) in de winkel ‘skippen’: klanten scannen producten met hun smartphone, die zo direct in het (digitale) winkelmandje komen, en rekenen vervolgens met de populaire mobiele betaaltoepassing Tikkie af.


Meer relevante aankoopdata

In de laatste checkout-stap in de winkel zit nog een klantbeloningssysteem verwerkt: na het skippen scannen klanten een QR-code bij het skip-beeldscherm in de winkel, waarna ze meteen zien of ze een ‘reward’ krijgen bij hun eerstvolgende bezoek, zoals een gratis koffie of lunch.


“De eenvoudige techniek en software die het Skippen mogelijk maakt is door een slimme koppeling van API’s tot stand gekomen”, aldus Spar University in een persbericht. Door het introduceren van Skippen, heeft Spar University meer relevante en dus persoonlijke aankoopdata over haar klanten. Zo kan het slimmere appdeals maken en de klant betere informatie geven over bijvoorbeeld allergenen, klinkt de redenering achter het concept. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.