Spar University laat studenten de wachtrij skippen | RetailDetail

Spar University laat studenten de wachtrij skippen

Spar University laat studenten de wachtrij skippen
Foto: Spar University

Spar University, de gemakswinkels van Spar op universiteits- en hogeschoolterreinen, start een nieuw concept zonder kassa’s: met ‘Skippen’ skip je de wachtrij en betaal je met betaalapp Tikkie.

 

Eind 2018 in alle winkels

Het kassaloze concept Skippen start vanaf 4 april in de Spar University-vestiging op de Hogeschool Utrecht (HU). Studenten en medewerkers kunnen er winkelen en betalen zonder tussenkomst van een kassa. Eind 2018 wil Spar University het systeem in al haar winkels hebben uitgerold.


Daarmee gaat de keten van negen gemakswinkels nog een stap verder dan de 100% self-checkout waarmee het tot nu toe werkte. Spar University was in 2013 naar eigen zeggen de eerste ter wereld die winkels zonder caissières opende. Het ‘Skippen’ is voor het gemaksconcept dus “de tweede stap in de ontwikkeling van simpel, slim en snel shoppen”.


Het Skippen is een nieuwe functie in de app van Spar University, waarmee shoppers letterlijk en figuurlijk de kassa(rij) in de winkel ‘skippen’: klanten scannen producten met hun smartphone, die zo direct in het (digitale) winkelmandje komen, en rekenen vervolgens met de populaire mobiele betaaltoepassing Tikkie af.


Meer relevante aankoopdata

In de laatste checkout-stap in de winkel zit nog een klantbeloningssysteem verwerkt: na het skippen scannen klanten een QR-code bij het skip-beeldscherm in de winkel, waarna ze meteen zien of ze een ‘reward’ krijgen bij hun eerstvolgende bezoek, zoals een gratis koffie of lunch.


“De eenvoudige techniek en software die het Skippen mogelijk maakt is door een slimme koppeling van API’s tot stand gekomen”, aldus Spar University in een persbericht. Door het introduceren van Skippen, heeft Spar University meer relevante en dus persoonlijke aankoopdata over haar klanten. Zo kan het slimmere appdeals maken en de klant betere informatie geven over bijvoorbeeld allergenen, klinkt de redenering achter het concept. 

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.