Spontane staking bij Delhaize in Brusselse vestigingen | RetailDetail

Spontane staking bij Delhaize in Brusselse vestigingen

Spontane staking bij Delhaize in Brusselse vestigingen

Zaterdag is bij enkele Brusselse vestigingen van Delhaize een spontane staking uitgebroken. De werknemers die het werk neerlegden, wilden zo protesteren tegen fouten bij de opmaak van contracten.

 

Dinsdag overleg met sociale partners

"Wij stellen vast dat de regels rond contracten van bepaalde duur niet worden gerespecteerd", zegt Valérie Vanwalleghem, secretaris voor handel bij BBTK Brussel-Halle-Vilvoorde, aan Belga. Alles begon met een arbeidster die twee opeenvolgende contracten kreeg voorgeschoteld van minder dan drie maanden. Volgens de wet moeten die echter een minimumduur hebben van minstens drie maanden.

 

“Indien de wet niet wordt nageleefd, kan de werknemer een contract van onbepaalde duur vragen", aldus Vanwalleghem. Volgens haar heeft de directie echter geweigerd dat contract aan te bieden. Volgens Vanwalleghem gaat het hier ook niet over een geïsoleerd geval.

 

Als reactie op de fouten besloten de werknemers van enkele filialen in Molenbeek, Jette, Sint-Agatha-Berchem en Schaarbeek het werk neer te leggen. Volgens de vakbonden legde tussen 70 en 80 procent van de werknemers het werk neer.

 

“We kunnen inderdaad bevestigen dat er zaterdag in de loop van de dag 5 supermarkten in Brussel niet toegangelijk waren voor onze klanten. De aanleiding van deze actie was een situatie rond een arbeidscontract in onze supermarkt Theodor (in Jette, nvdr). Al de 5 winkels hebben vandaag terug de deuren geopend. Morgen vindt er overleg plaats tussen de sociale partners rond dit dossier”, laat Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize, verstaan aan onze redactie.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.