Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden | RetailDetail

Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

De stad Leuven wil niet dat de vestiging van Albert Heijn aan de Vaartkom wordt gesloten of verkocht. Het stadsbestuur wil daarom tussenkomen in het fusieproces van de Nederlandse grutter met Delhaize.

 

Afstoten winkel maakt litteken

De Belgische Mededingingsautoriteit buigt zich op 8 maart over de voorgenomen fusie van Albert Heijn en Delhaize. Om te vermijden dat de combinatie een al te grote positie op de Belgische markt zou krijgen, zouden zoenoffers gebracht moeten worden. Volgens de vakbonden staat daarom de sluiting of de verkoop van acht eigen winkels van de Nederlandse warenhuisketen op het programma. Het gaat om die van Antwerpen Groenplaats, Antwerpen Kiel, Boortmeerbeek, Gent Overpoort, Leuven, Lokeren, Oudenaarde en Turnhout.


De stad Leuven hoopt het verkooppunt op het Engelse Plein aan de Vaartkom alvast te redden. Schepen van handel Eric Vanderheiden (CD&V) spreekt van een mogelijke verschraling van het winkelaanbod, zeker omdat Albert Heijn producten verkoopt die in andere winkels niet te vinden zijn. Voorts zou een sluiting nefast zijn voor de stadsontwikkeling in dat gebied. En de concentratie aan Albert Heijn-winkels is veel groter in het noorden van het land dan in het Leuvense.


De winkel in Leuven ging pas in 2015 open. Er werken 65 mensen.

 

Primeur voor procedure

De voorbije dagen werd een online petitie om de Leuvense winkel open te houden al gehandtekend door zowat 2.500 mensen.


Het Leuvense stadsbestuur wil daarom tussenkomen in de procedure bij de Belgische Mededingingsautoriteit. Daarvoor moet het wel kunnen aantonen dat het een belang heeft in de zaak. Het zou overigens de eerste keer zijn dat een gemeente in een dergelijke procedure tussenkomt.


 
Albert Heijn telt in totaal 38 winkels in Vlaanderen. Een aantal worden door de Nederlandse groep in eigen beheer uitgebaat, andere zijn in handen van zelfstandige franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.