Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden | RetailDetail

Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

Stad Leuven wil lokale Albert Heijn redden

De stad Leuven wil niet dat de vestiging van Albert Heijn aan de Vaartkom wordt gesloten of verkocht. Het stadsbestuur wil daarom tussenkomen in het fusieproces van de Nederlandse grutter met Delhaize.

 

Afstoten winkel maakt litteken

De Belgische Mededingingsautoriteit buigt zich op 8 maart over de voorgenomen fusie van Albert Heijn en Delhaize. Om te vermijden dat de combinatie een al te grote positie op de Belgische markt zou krijgen, zouden zoenoffers gebracht moeten worden. Volgens de vakbonden staat daarom de sluiting of de verkoop van acht eigen winkels van de Nederlandse warenhuisketen op het programma. Het gaat om die van Antwerpen Groenplaats, Antwerpen Kiel, Boortmeerbeek, Gent Overpoort, Leuven, Lokeren, Oudenaarde en Turnhout.


De stad Leuven hoopt het verkooppunt op het Engelse Plein aan de Vaartkom alvast te redden. Schepen van handel Eric Vanderheiden (CD&V) spreekt van een mogelijke verschraling van het winkelaanbod, zeker omdat Albert Heijn producten verkoopt die in andere winkels niet te vinden zijn. Voorts zou een sluiting nefast zijn voor de stadsontwikkeling in dat gebied. En de concentratie aan Albert Heijn-winkels is veel groter in het noorden van het land dan in het Leuvense.


De winkel in Leuven ging pas in 2015 open. Er werken 65 mensen.

 

Primeur voor procedure

De voorbije dagen werd een online petitie om de Leuvense winkel open te houden al gehandtekend door zowat 2.500 mensen.


Het Leuvense stadsbestuur wil daarom tussenkomen in de procedure bij de Belgische Mededingingsautoriteit. Daarvoor moet het wel kunnen aantonen dat het een belang heeft in de zaak. Het zou overigens de eerste keer zijn dat een gemeente in een dergelijke procedure tussenkomt.


 
Albert Heijn telt in totaal 38 winkels in Vlaanderen. Een aantal worden door de Nederlandse groep in eigen beheer uitgebaat, andere zijn in handen van zelfstandige franchisenemers.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

Starbucks wil af van plastic rietjes

12/07/2018

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.