Staking op til bij Coca-Cola Belgium | RetailDetail

Staking op til bij Coca-Cola Belgium

Staking op til bij Coca-Cola Belgium
Shutterstock

Het gemeenschappelijk vakbondsfront bij Coca-Cola Belgium is niet tevreden met het banenverlies dat de drankenproducent vorige week aankondigde en dreigt daarom met acties.

Salamipolitiek

De vakbonden hebben een stakingsaanzegging gedaan die acties mogelijk maakt vanaf 6 november, maar mogelijk volgen er vroeger ook al acties. "We hebben onze buik vol van deze 'salamipolitiek'", zegt Marc Delvenne, vakbondssecretaris voor ACV Voeding en Diensten aan de VRT. "Coca-Cola kondigt quasi jaarlijks herstructureringen aan, waarbij het banenverlies in schijfjes opgedeeld wordt.”

 

Bij de vakbonden klinkt het dat het niet normaal is dat het bedrijf steevast miljoenen aan winst boekt, maar dat er toch met de regelmaat van de klok banen verdwijnen. Vorige week werd aangekondigd dat er 63 banen verdwijnen in België, verdeeld over de zeven verschillende vestigingen. In totaal verdwijnen er 79 functies, maar een aantal mensen krijgt binnen het bedrijf een nieuwe baan aangeboden. In heel Europa verdwijnen er zelfs 600 banen.

 

Het is in België al de tweede keer op korte tijd dat er banen op de tocht staan bij Coca-Cola: in juni werd ook al bekend gemaakt dat er tot 75 banen zouden verdwijnen bij Coca-Cola in Anderlecht. Daar is het tweede grootste onderzoeks- en ontwikkelingscentrum van de groep gevestigd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.