Stakingen bij Grolsch voorbij | RetailDetail

Stakingen bij Grolsch voorbij

Stakingen bij Grolsch voorbij

Na een periode van onrust en stakingen bij Grolsch is er eindelijk een akkoord bereikt over een nieuwe cao. Vakbond FNV Bondgenoten heeft dan ook iedereen opgeroepen om opnieuw aan het werk te gaan.

Loonsverhoging van 2,5 procent

De nieuwe cao bij Grolsch zal lopen over een periode van twee jaar. Woensdagavond werd beslist dat werknemers een loonsverhoging van 2,5 procent zullen krijgen, met daarnaast ook nog een variabele beloning van 1 procent. 

 

Erik de Vries, vakbondsbestuurder bij FNV Bondgenoten, noemt het akkoord een overwinning voor de werknemers. "Vooral het feit dat ze hun ATV-dagen behouden, wordt door de werknemers als een overwinning ervaren", zegt Erik de Vries aan Levensmiddelenkrant.

 

Eerste stakingen in geschiedenis Grolsch

De stakingen bij Grolsch kwamen tot stand omdat het bestuur eerst een loonsverhoging van slechts 0,75 procent aanbood, in ruil voor het inleveren van drie ATV-dagen. Verder konden ze ook een variabele beloning krijgen, naargelang de resultaten van het bedrijf.

 

Dat vonden de vakbonden te min en dus werd er voor de eerste keer in de geschiedenis van Grolsch gestaakt. Die dreigden eerder deze week nog de toelevering van de horeca in de war te sturen, nadat er ook werd gestaakt bij de distributie van de brouwer.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.