Stakingsacties kosten Carrefour omzet | RetailDetail

Stakingsacties kosten Carrefour omzet

Stakingsacties kosten Carrefour omzet
Shutterstock.com

Carrefour heeft er een moeilijk eerste kwartaal op zitten, onder meer als gevolg van stakingsacties. Ook in België ging de omzet achteruit. Toch wordt vaart gemaakt met het aangekondigde transformatieplan.


Concurrentiedruk

Retailgroep Carrefour realiseerde in het eerste kwartaal van 2018 een omzet van 20,776 miljard euro, een daling met 2,4% (+0,4% op vergelijkbare basis). De retailer wijst op de sterke concurrentiedruk in haar belangrijkste markten, minder dynamische verkopen in Europa als gevolg van ongunstige weersomstandigheden, en ‘operationele verstoringen’ in Frankrijk en België – een mooie omschrijving voor de gevolgen van de stakingsacties na de aankondiging van het transformatieplan.
 

In België ging de omzet achteruit met 0,4% tot 1,022 miljard euro (-1,6% op vergelijkbare basis), als gevolg van de stakingen. In Frankrijk was er een lichte omzetgroei met 0,9%. De hypermarkten blijven er onder druk staan terwijl supermarkten en buurtwinkels groeien. Italië kampt met tegenvallende verkopen, terwijl Spanje, Polen en vooral Roemenië wel sterke cijfers neerzetten. Ook in Brazilië en China blijven de omzetten dalen.
 

In haar persbericht benadrukt Carrefour dat de eerste stappen van het transformatieplan nu gezet worden. In Frankrijk opende de retailer meer convenience stores en Drive afhaalpunten, ook werd de mobiele betaaltoepassing Carrefour Pay gelanceerd. Vanaf september worden vijf hypermarkten in franchise gegeven. De blockchaintechnologie zal naast gevogelte naar acht nieuwe productcategorieën worden uitgerold. Ook breidt Carrefour het aanbod producten zonder antibiotica uit tot eieren, zalm, kalfs- en varkensvlees in België, Polen en Spanje. Om de conversie naar meer bioproducten te versnellen ging de retailer een partnerschap aan met WWF.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.

Lage dollar speelt Unilever parten

19/04/2018

Unilever zag zijn omzet over het eerste kwartaal met ruim 5% teruglopen als gevolg van negatieve wisselkoerseffecten. Zonder die impact zou de omzet van het levensmiddelen- en verzorgingsproductenconcern gestegen zijn met 3,4%.

Prijsconflict tussen Nestlé en Colruyt, Edeka en Intermarché bijna voorbij?

17/04/2018

Colruyt, Edeka en Intermarché komen dichter bij een akkoord in hun prijsconflict met Nestlé: de Zwitserse foodproducent doet toegevingen in een nieuw voorstel. Ondertussen beginnen de voorraden bij de retailers op te geraken.