Stakingsacties kosten Carrefour omzet | RetailDetail

Stakingsacties kosten Carrefour omzet

Stakingsacties kosten Carrefour omzet
Shutterstock.com

Carrefour heeft er een moeilijk eerste kwartaal op zitten, onder meer als gevolg van stakingsacties. Ook in België ging de omzet achteruit. Toch wordt vaart gemaakt met het aangekondigde transformatieplan.


Concurrentiedruk

Retailgroep Carrefour realiseerde in het eerste kwartaal van 2018 een omzet van 20,776 miljard euro, een daling met 2,4% (+0,4% op vergelijkbare basis). De retailer wijst op de sterke concurrentiedruk in haar belangrijkste markten, minder dynamische verkopen in Europa als gevolg van ongunstige weersomstandigheden, en ‘operationele verstoringen’ in Frankrijk en België – een mooie omschrijving voor de gevolgen van de stakingsacties na de aankondiging van het transformatieplan.
 

In België ging de omzet achteruit met 0,4% tot 1,022 miljard euro (-1,6% op vergelijkbare basis), als gevolg van de stakingen. In Frankrijk was er een lichte omzetgroei met 0,9%. De hypermarkten blijven er onder druk staan terwijl supermarkten en buurtwinkels groeien. Italië kampt met tegenvallende verkopen, terwijl Spanje, Polen en vooral Roemenië wel sterke cijfers neerzetten. Ook in Brazilië en China blijven de omzetten dalen.
 

In haar persbericht benadrukt Carrefour dat de eerste stappen van het transformatieplan nu gezet worden. In Frankrijk opende de retailer meer convenience stores en Drive afhaalpunten, ook werd de mobiele betaaltoepassing Carrefour Pay gelanceerd. Vanaf september worden vijf hypermarkten in franchise gegeven. De blockchaintechnologie zal naast gevogelte naar acht nieuwe productcategorieën worden uitgerold. Ook breidt Carrefour het aanbod producten zonder antibiotica uit tot eieren, zalm, kalfs- en varkensvlees in België, Polen en Spanje. Om de conversie naar meer bioproducten te versnellen ging de retailer een partnerschap aan met WWF.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Coolblue haalt 311 miljoen euro Belgische omzet

15/06/2018

De Nederlandse elektronicaretailer Coolblue realiseerde vorig jaar in België een recordomzet van 311 miljoen euro. Het bedrijf maakt ook bekend nieuwe, lokale depots te openen voor de uitrol van witgoed in Wallonië. 

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.