Starbucks en Danone gaan samen yoghurt verkopen

Starbucks en Danone gaan samen yoghurt verkopen

De Amerikaanse koffieketen Starbucks zal zijn eigen Evolution Fresh-merk van sapjes koppelen aan de yoghurt-tak van Dannon, de Amerikaanse naam van Danone. Samen willen ze onder de slogan "Evolution Fresh, Inspired by Dannon" yoghurtproducten aan de man brengen.

Vanaf volgend jaar te koop

Vanaf de lente van 2014 zullen de nieuwe producten in Starbucks te koop zijn, vanaf het jaar erop trekt de joint venture naar de Amerikaanse supermarkten. Voorlopig gaat het strikt om een Amerikaanse samenwerking, al sluit men niet uit dat de producten op termijn ook de grote plas zouden oversteken.

 

De reden om in Amerika te investeren in yoghurt is eenvoudig te verklaren: volgens Starbucks is dit segment van de markt al meer dan 4,5 miljard euro waard en zit er nog een grote groeimarge op. Nu al verorberen Amerikanen gemiddeld dertig percent meer dan Europeanen. Ook Danone ziet de Amerikaanse markt als een enorme groeimarkt voor yoghurt.

 

Beiden worden er beter van

Starbucks verwacht in elk geval geen extra uitgaven te moeten doen voor deze deal, aangezien Danone de verdeling op zich zal nemen. Danone zelf zegt groei te verwachten doordat het miljoenen Starbucks-klanten kan aanspreken.

 

De concurrentie zit echter niet stil, want ook daar zitten ettelijke partijen klaar om de yoghurtmarkt te overspoelen. Chobani, marktleider van Griekse yoghurt, bracht immers recentelijk veertien nieuwe smaken uit en diens oprichter, Hamdi Ulukaya, verwacht dat de jaarlijks yoghurtverkoop wel eens zou kunnen verdubbelen in de komende drie à vier jaar.   (GP)

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top