Starbucks gaat sneller groeien in Nederland

Starbucks gaat sneller groeien in Nederland

 

Starbucks gaat het tempo waarin nieuwe vestigingen worden geopend in Nederland opvoeren. Elk jaar moeten dat er vijf tot tien zijn, in winkelstraten zowel als bij benzinestations en hotels.

In de nieuwe vestiging, bovenop de kluis van de Amsterdamsche Bank, zullen niet alleen barista’s actief zijn: daarnaast wordt er met food gewerkt. "Het aanbod van voeding wijzigt per moment van de dag. Met de nadruk op croissants bij het ontbijt en vers a fgebakken american cookies rond lunchtijd", zegt Ernest van der Voort van Starbucks. De nieuwste aanwinst geldt ook als een 'concept store', volgens welke in heel Europa Starbucks-vestigingen zullen worden geopend.

 

Trage lancering in Europa

"We zijn in Europa minder ver dan we hadden kunnen zijn", zegt senior vice-president van Starbucks Rich Nelsen in Het Financieele Dagblad. Zo opende Starbucks al ruim tien jaar geleden een koffiebranderij en een hoofdkantoor in Nederland, maar volgde pas negen jaar later de eerste vestiging.

 

De teller van het aantal vestigingen staat op dit moment op twintig, vooral door franchisers HMS Host (Schiphol) en Servex (NS Stations). Het aantal eigen vestigingen is vooralsnog beperkt tot drie in Amsterdam, waarvan de jongste afgelopen vrijdag opende. Nieuwe vestigingen in Europa worden voortaan vanuit Amsterdam ontworpen, niet meer vanuit de VS. Daarbij zal ook de inkoop vaker lokaal gebeuren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Soms grote prijsverschillen tussen Albert Heijn België en Nederland

17/10/2017

Uit een analyse van marktonderzoeker Daltix blijkt dat er forse verschillen zitten in het assortiment en de prijzen van Albert Heijn in België en Nederland. Sommige producten zijn over de grens tot drie keer duurder.

Lidl Nederland wil meer vrouwen in leidinggevende posities

17/10/2017

Lidl Nederland heeft het charter ‘Talent naar de Top’ ondertekent, dat streeft naar meer vrouwen in leidinggevende functies. Het doel is om binnen drie jaar minstens 30 procent van die functies met vrouwen in te vullen.

Danone groeit vooral dankzij prijsstijgingen

17/10/2017

De omzet van Danone is in het derde kwartaal met 16,6% gestegen naar 6,454 miljard euro. Die sterke groei was wel vooral te danken aan de overname van WhiteWave: op vergelijkbare basis was de groei 4,7%.

Walmart bespaart dankzij nieuwe zakjes en kassatickets

17/10/2017

De Amerikaanse warenhuisketen Walmart heeft 27 miljoen dollar (23 miljoen euro) bespaard dankzij enkele kleine wijzigingen aan de plastic zakjes en de kassatickets. Ook de investeringen in e-commerce worden stilaan lager.

Waarom veganisme een uitdaging is voor foodretailers

12/10/2017

Zijn veganisten een groeiende doelgroep om rekening mee te houden? Moeten supermarkten veganistische winkelformules of winkelafdelingen voorzien? We zien steeds meer – voorzichtige – pogingen.

NVWA: "Toch geen probleem met naamgeving Vegetarische Slager"

12/10/2017

De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) heeft zijn verontschuldigingen aangeboden aan de Vegetarische Slager. Er is ook volgens de NVWA immers geen nood om de "verwarrende" naamgeving van producten aan te passen.

Back to top