Starbucks moet staatssteun terug betalen | RetailDetail

Starbucks moet staatssteun terugbetalen

Starbucks moet staatssteun terugbetalen

De Nederlandse staat heeft 25,7 miljoen euro teruggevorderd van Starbucks. Dat geld moet de Amerikaanse koffieketen terugbetalen nadat de Europese Commissie oordeelde dat het over illegale staatssteun ging.

Beroep werkt niet opschortend

Starbucks had tussen 2008 en 2014 een deal met de Nederlandse staat, waardoor het een pak minder belastingen moest betalen. Vorig jaar besloot de Europese Commissie echter dat die constructie ongeoorloofde staatssteun was en het eiste dat Nederland het geld terugvorderde. Nederland heeft nu besloten om het oordeel van de Europese Commissie te volgen en 25,7 miljoen euro terug te vragen van Starbucks. Ook de toekomstige belastingen van Starbucks zullen in lijn zijn met de beslissing van de Europese Commissie.

 

Vorige maand raakte nog bekend dat Starbucks voor zijn belastingaangifte nog steeds gebruik maakt van de oude regels. Daardoor betaalt het slechts 434.000 euro winstbelasting, terwijl het 33 miljoen aan royalty’s doorsluist naar het Europese hoofdkantoor in Londen.

 

De huidige terugvordering wil echter niet zeggen dat de zaak volledig is afgehandeld. De Nederlandse regering is immers van mening dat er geen regels zijn overtreden en heeft de zaak aanhangig gemaakt bij het Europese Hof van Justitie. Dat beroep werkt echter niet opschortend en dus moet Nederland het geld nu al terugvorderen van Starbucks.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.