Starbucks naar Europees Hof tegen beslissing Europa

Starbucks naar Europees Hof tegen miljoenenclaim Europa

Starbucks naar Europees Hof tegen miljoenenclaim Europa

Starbucks is niet van plan om zich zomaar neer te leggen bij de eis van Europa om 25,7 miljoen euro aan onterechte staatssteun terug te betalen. De Amerikaanse koffieketen is daarom naar het Europees Hof gestapt.

“Geen zorgvuldig en onpartijdig onderzoek”

Starbucks is al begin september naar het Europees Hof gestapt om het besluit van de Europese Commissie te laten vernietigen, maar het nieuws is pas nu bekend geworden en intussen bevestigd door een woordvoerder van het hoogste rechtsorgaan van Europa. Volgens Starbucks heeft de Deense eurocommissaris Vestager fouten gemaakt en haar beslissing onvoldoende onderbouwd. Volgens de advocaten van de koffieketen heeft de Commissie “geen zorgvuldig en onpartijdig” onderzoek verricht.

 

Het hele dispuut tussen Europa en Starbucks slaat op de periode 2008-2014. In die jaren maakte Starbucks gebruik van de inmiddels ‘beruchte’ Nederlandse belastingroute, waarbij de keten royalty’s die de ene dochteronderneming aan de andere betaalde, van de winst mocht aftrekken via een in Nederland gevestigde dochteronderneming. Volgens eurocommissaris Vestager is dat echter een flagrant geval van verboden staatssteun. Eerder tekende trouwens ook de Nederlandse staat al beroep aan tegen de beslissing. Wanneer de zaak voorkomt, is nog niet beslist.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.