Starbucks-topman neemt afscheid | RetailDetail

Starbucks-topman neemt afscheid

Starbucks-topman neemt afscheid
Shutterstock.com

Howard Schultz, de man die Starbucks groot maakte, verlaat eind deze maand het bedrijf dat zich momenteel in woelig vaarwater bevindt. Het bericht is in de Verenigde Staten aanleiding voor geruchten over politieke ambities.

 

Tegenvallende omzet

Schultz is een icoon in de VS: hij bouwde Starbucks uit van een kleine keten met elf koffiebars tot een multinationale speler met meer dan 28.000 vestigingen in 77 landen. Nadat hij eerder al de functie van CEO had overgelaten aan zijn opvolger Kevin Johnson, geeft hij nu ook de voorzittersrol op. Hij verlaat het bedrijf, maar krijgt wel de eretitel ‘chairman emeritus’.

 

Het afscheid komt niet als een grote verrassing: Starbucks kampt al een tijdje met tegenvallende omzetcijfers, vooral op zijn thuismarkt. Bovendien kwam het bedrijf erg negatief in het nieuws na een racistisch voorval in Philadelphia. Om in de toekomst dergelijke incidenten te voorkomen, stuurde Schultz alle winkelmedewerkers op training – een dure operatie die veel kritiek kreeg van aandeelhouders.

 

De topman haalt geregeld de pers met uitspraken over immigratie, genderissues en de wapenwetgeving. Nu gaan in de VS geruchten de ronde dat Schultz zich wel eens zou kunnen voorbereiden op een kandidatuur voor het presidentschap in 2020.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.