Starbucks wil af van plastic rietjes | RetailDetail

Starbucks wil af van plastic rietjes

Starbucks wil af van plastic rietjes
foto Starbucks

De Amerikaanse koffieketen Starbucks doet vanaf 2020 plastic rietjes in de ban. Een kleine stap voor de koffiefan, maar een grote stap voor het milieu: de koffiegigant gebruikt immers wereldwijd zo’n miljard rietjes per jaar.

 

Deksel met drinktuit

Vanaf 2020 gaan bij Starbucks, dat wereldwijd 28.000 vestigingen runt, de plastic dekseltjes met rietje op de schop. Die worden vanaf dan vervangen door dekseltjes met een drinktuit of mondstukje van ‘prolypropyleen’: die zijn vlot recycleerbaar, zo stelt Starbucks, en dus meteen een pak milieuvriendelijker dan het miljard rietjes dat de keten jaarlijks gebruikt en waarvan er helaas nog te veel achteloos worden weggegooid en in het milieu belanden. Starbucks stelt zijn fans meteen gerust: de nieuwe dekseltjes zijn even gemakkelijk en comfortabel als de rietjes. De primeur is weggelegd voor Seattle en Vancouver.

 

Het initiatief om een recycleerbaar alternatief te ontwikkelen voor rietjes is mee ingegeven door het groeiende succes van Starbucks’ gamma koude dranken. Vijf jaar geleden waren die goed voor 37% van de totale verkoop, in 2017 was dat aandeel al tot boven de 50% gegroeid. 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.

Delhaize-café siert hoofdkantoor Ahold Delhaize

16/07/2018

Sinds kort is het merk Delhaize sterker aanwezig op het hoofdkantoor van Ahold Delhaize in Zaandam: de retailer opende er een café dat versierd is met stukken uit de rijke geschiedenis van De Leeuw.

Eerste gezonde eetmuur in Amsterdam

13/07/2018

Eind augustus opent in de Kinkerstraat van Amsterdam de Health Food Wall. Goed nieuws voor de liefhebbers van gezonde voeding die een salade boven een kroket verkiezen.

AB InBev in tandem met Turkse Efes op Russische markt

12/07/2018

Om het tanende succes op de Russische markt te counteren, heeft AB InBev zijn actitviteiten in het land van Vladimir Poetin ondergebracht in een joint venture met het Turkse Anadolu Efes.