Steeds meer boeren verkopen aan consument | RetailDetail

Steeds meer boeren verkopen aan consument

Steeds meer boeren verkopen aan consument

Steeds meer landbouwers verwerken hun producten zelf om ze dan rechtstreeks aan de consument te verkopen. Bij de meest recente telling noteerde het FAVV er 1.534, tegenover 585 in 2010.

Producenten hebben erkenning nodig

Professionelen in de land- en tuinbouw mogen hun fruit, groenten, rauwe melk, kruiden, … verkopen aan andere operatoren in de voedselketen of rechtstreeks aan de consument, zonder dat ze dit moeten meedelen aan het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen. Hiervoor volstaat namelijk hun registratie als primaire producent. Wie zijn hoeveproducten ook bewerkt vooraleer ze worden verkocht, moet dit echter wel apart aanmelden. Het gaat dan bijvoorbeeld om landbouwers die rauwe melk verwerken tot zuivelproducten of boeren die vlees van eigen runderen verwerken in een hoeveslagerij.

 

De meeste boeren die die bewerkte hoeveproducten aan de consument leveren, zijn te vinden in Henegouwen (334), West-Vlaanderen (282) en Oost-Vlaanderen (185). Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest telt er maar vijf. De meesten leggen zich toe op de productie van zuivel (724), de bewerking van plantaardige producten (437) en het uitbaten van een hoeveslagerij (193). Er zijn ook elf erkende bewerkers van pluimvee en konijnen onder de landbouwers.

 

Voor heel wat landbouwers biedt het uitbaten van een hoevewinkel de mogelijkheid een hogere prijs te bekomen voor hun productie. In het andere geval zien ze die naar de verwerkende industrie en de handel gaan.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.