Steeds meer 'dumpsupermarkten' in Nederland | RetailDetail

Steeds meer 'dumpsupermarkten' in Nederland

Steeds meer 'dumpsupermarkten' in Nederland

Er duiken steeds meer winkelketens op die restpartijen van levensmiddelen verkopen. Vooral bij diepvriesproducten is de trend sterk waarneembaar, met ketens als Mega Food Stunter en Frosty Diepvriesvoordel. 

Snelle groei

Vorige week opende Mega Food Stunter zijn zevende vestiging: de keten werd pas een half jaar geleden opgestart, maar wil binnen een jaar naar 30 à 35 filialen. De keten koopt overproductie van fabrikanten van A-merken op tegen een prijs die fors onder de prijzen bij de supermarkten ligt. Zelfs met de absolute bodemprijs van de voedselbanken is het verschil miniem.

 

Vorige week opende ook Frosty Diepvriesvoordeel zijn eerste filiaal en in januari zal daar een tweede vestiging bijkomen. "In de winkel hebben we minimaal vijftig verschillende artikelen waarvan minstens drie soorten vlees. De prijsstelling ligt 30 procent onder de prijzen in de supermarkt. De helft van het 
assortiment bestaat uit A-merken. Zo voeren we Iglo, Mora en Beckers", zegt woordvoerder Peter Hondebrink aan Distrifood.

 

"Vraag naar formules"

Ook Palletvoordeel, met momenteel twee vestigingen, wil in de toekomst nog sterk uitbreiden: "We zijn in gesprek met potentiële franchisenemers in Friesland, Utrecht en Beverwijk. Mega Food Stunter ken ik vooralsnog alleen van naam, maar hun snelle opkomst 
bewijst dat er behoefte is aan dit soort winkels."

 

"In deze tijden moet iedereen op zijn centen letten, en dus is er vraag naar formules als de onze en Mega Food Stunter. Dat merk ik ook aan het aanbod dat we krijgen vanuit de producenten, dat wordt steeds diverser", zegt bedenker Richard Tijsen nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.

Coca-Cola blijft sterkste wereldmerk, lokale merken groeien

17/05/2018

Coca-Cola, Colgate en Maggi zijn wereldwijd de populairste FMCG-merken, blijkt uit een nieuw rapport van Kantar Worldpanel. Lokale merken knabbelen echter aan het marktaandeel van de grote jongens.

Extra korting voor Amazon Prime-leden bij Whole Foods

17/05/2018

Amazon Prime-leden krijgen een extra korting op honderden producten bij Whole Foods, de supermarktketen die sinds juni in handen is van de Amerikaanse e-commercegigant. Achter de toenadering zit een duidelijke strategie, zeggen specialisten.