Steeds meer 'dumpsupermarkten' in Nederland | RetailDetail

Steeds meer 'dumpsupermarkten' in Nederland

Steeds meer 'dumpsupermarkten' in Nederland

Er duiken steeds meer winkelketens op die restpartijen van levensmiddelen verkopen. Vooral bij diepvriesproducten is de trend sterk waarneembaar, met ketens als Mega Food Stunter en Frosty Diepvriesvoordel. 

Snelle groei

Vorige week opende Mega Food Stunter zijn zevende vestiging: de keten werd pas een half jaar geleden opgestart, maar wil binnen een jaar naar 30 à 35 filialen. De keten koopt overproductie van fabrikanten van A-merken op tegen een prijs die fors onder de prijzen bij de supermarkten ligt. Zelfs met de absolute bodemprijs van de voedselbanken is het verschil miniem.

 

Vorige week opende ook Frosty Diepvriesvoordeel zijn eerste filiaal en in januari zal daar een tweede vestiging bijkomen. "In de winkel hebben we minimaal vijftig verschillende artikelen waarvan minstens drie soorten vlees. De prijsstelling ligt 30 procent onder de prijzen in de supermarkt. De helft van het 
assortiment bestaat uit A-merken. Zo voeren we Iglo, Mora en Beckers", zegt woordvoerder Peter Hondebrink aan Distrifood.

 

"Vraag naar formules"

Ook Palletvoordeel, met momenteel twee vestigingen, wil in de toekomst nog sterk uitbreiden: "We zijn in gesprek met potentiële franchisenemers in Friesland, Utrecht en Beverwijk. Mega Food Stunter ken ik vooralsnog alleen van naam, maar hun snelle opkomst 
bewijst dat er behoefte is aan dit soort winkels."

 

"In deze tijden moet iedereen op zijn centen letten, en dus is er vraag naar formules als de onze en Mega Food Stunter. Dat merk ik ook aan het aanbod dat we krijgen vanuit de producenten, dat wordt steeds diverser", zegt bedenker Richard Tijsen nog.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.