Sterke kwartaalresultaten voor Walmart

Sterke kwartaalresultaten voor Walmart

De Amerikaanse supermarktketen Walmart heeft in het eerste kwartaal van 2016 sterke cijfers weten voor te leggen. Zo slaagde het e in om de omzet licht de hoogte in te duwen, terwijl analisten uitgingen van een daling.

 

Versnelde prijsverlagingen

De totale omzet van Walmart kwam in het eerste kwartaal uit op 116 miljard dollar (103 miljard euro). Dat is een lichte stijging ten opzichte van een jaar eerder. Ook de vergelijkbare omzet ging met één procent omhoog, het zevende kwartaal op rij al. De nettowinst daalde wel met 7,8 procent, maar dat was veel minder dan verwacht door de analisten.

 

De resultaten van Walmart zijn vooral verrassend, omdat sectorgenoten als Macy’s, Target en Nordstrom de voorbije weken teleurstellende resultaten moesten incasseren. Zij hebben vooral te maken met steeds meer concurrentie van de online wereld. Walmart lijkt daar voorlopig weinig last van te hebben, al slaagt het er zelf niet echt om de online markt aan te spreken. In het vorige kwartaal ging de e-commerceomzet met slechts 7 procent vooruit, wat te traag is en dus wordt er nog stevig geïnvesteerd in e-commerce.

 

Die investeringen drukken samen met de hogere minimumlonen, die sinds vorig jaar betaald worden, wel op de winst van het bedrijf. Walmart is één van de grootste werkgevers in de Verenigde Staten en een kleine stijging heeft dus een groot effect.

 

Walmart wil de sterke resultaten van het voorbije kwartaal niet verloren laten gaan en plant daarom nieuwe prijsverlagingen, die versneld zullen worden doorgevoerd.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Private-equitybedrijf KKR dicht bij overname margarines Unilever

15/12/2017

Unilever en het private-equitybedrijf KKR hebben een deal bereikt voor de overname van de margarinedivisie van Unilever. KKR zou ongeveer 6,8 miljard euro neertellen en de transactie moet midden volgend jaar afgerond zijn.

Ellis Gourmet Burger zoekt partner voor internationale expansie

15/12/2017

De Belgische hamburgerketen Ellis Gourmet Burger wil na België, Nederland en Frankrijk ook andere landen veroveren en is daarom op zoek naar een investeerder om die expansie te financieren. Mogelijk komt er een nieuwe meerderheidsaandeelhouder.

Minder klanten en dus minder omzet voor H&M

15/12/2017

De Zweedse H&M Group heeft in het vierde kwartaal de omzet met 4 procent zien dalen. Die daling is te wijten aan het feit dat de winkels van het modebedrijf minder klanten over de vloer hebben gekregen.

Heineken gaat Mort Subite internationaal uitrollen

15/12/2017

Heineken gaat het Belgische biermerk Mort Subite wereldwijd aan de man proberen te brengen. Dat deed het eerder ook al met Affligem en dat werd een groot succes. Mort Subite wordt beschikbaar in alle landen waar Heineken te vinden is.

Amazon brengt zijn huismerken naar Europa

14/12/2017

Nu Amazon Prime in steeds meer Europese landen beschikbaar is, haalt Amazon ook zijn FMCG-huismerken naar boven. De voorbije weken lanceerde het online warenhuis een aantal nieuwe producten onder private label in Europa en meer is op komst. 

Analyse: Hoe Colruyt Group zich wapent voor een prijsoorlog

14/12/2017

Ondanks krimpende marges zal Colruyt niet afstappen van zijn laagsteprijsgarantie: om een eventuele prijsoorlog te financieren zoekt de retailer zijn heil in automatisering, productiviteitswinst en iets kleinere winkels.

Back to top