Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017 | RetailDetail

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017

Sterke tweede jaarhelft stuwt Danone in 2017
Shutterstock

Danone heeft het boekjaar 2017 kunnen afsluiten met een vergelijkbare groei van 2,5%, die het vooral te danken heeft aan een sterke tweede jaarhelft. Daarin ging de vergelijkbare omzet er met 4,2% op vooruit.

 

Whitewave

De omzet van het Franse zuivelbedrijf kwam in 2017 uit op 24,68 miljard euro, een groei van 12,5% ten opzichte van een jaar eerder. Die grote groei is vooral te danken aan de overname van WhiteWave, waarmee Danone ook Alpro in handen kreeg. De operationele winst maakte een sprong van 27,7% naar 3,7 miljard euro, terwijl de nettowinst van 1,72 miljard euro naar 2,45 miljard euro steeg (+42,6%).

 

“In 2017 heeft Danone opnieuw de kracht van zijn portfolio getoond”, meent CEO Emmanuel Faber: “Ondanks een moeilijke markt en de stijgende kosten, hebben we sterke jaarresultaten neergezet. We beginnen 2018 met sterkere funderingen en ik heb er vertrouwen in dat we op weg zijn om onze ambities voor 2020 te realiseren.”

 

Zwakke zuivelafdeling

De zuivelafdeling van Danone heeft er nochtans niet het beste jaar opzitten, met een vergelijkbare omzetdaling van 1,3% en een volumedaling van 6,1%. Dat was vooral te wijten aan zwakke prestaties in Europa. Die magere resultaten werden goedgemaakt bij ‘Specialized Nutrition’ en de verkoop van water: bij die eerste steeg de omzet met 9,3% en het volume met 3%, terwijl de verkoop van water steeg met 4,7% in omzet en met 1,4% in volume.

 

De omzetgroei werd volledig gehaald buiten Europa en Noord-Amerika, want daar daalde de omzet met 1,2% en kreeg het volume een tik van 1,1%. In de rest van de wereld daalde het volume ook met 1,3%, maar was er toch sprake van een omzetstijging van 7,1%.

 

Danone verkocht onlangs nog een groot deel van zijn aandelen in Yakult, waardoor het aandeel in het Japanse bedrijf daalde van 21 naar 7%. De opbrengst, ongeveer 1,4 miljard euro, zal gebruikt worden om ergens anders te investeren.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Blokker ziet Belgische omzet fors dalen en directie afslanken

17/07/2018

De problemen voor Blokker blijven aanhouden: het bestuur wordt verder ingekrompen (van acht naar vijf), net zoals de omzet in de Belgische winkels (-21%). 

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.