Sterke zondagsgroei voor supermarkten

Sterke zondagsgroei voor supermarkten

Nederlandse consumenten winkelen steeds vaker op zondag bij de supermarkt. Het percentage klanten dat minimaal vijf keer per jaar op zondag boodschappen doet is in vijf jaar tijd gestegen van 25 naar 43 procent.

Dat meldt Brabants Dagblad. Vooral in de grote steden maken steeds meer consumenten gebruik van de mogelijkheid om op zondag boodschappen te doen. Dit is ook mogelijk omdat steeds meer supermarkten daadwerkelijk open zijn op zondag. In steeds meer gemeenten wordt gebruikgemaakt van een regeling voor avondwinkels, terwijl via regels rond toerisme ook steeds meer supermarkten op zondag de hele dag open mogen zijn.

Intussen wordt 1,6 procent van de omzet in supermarkten op de zondag gerealiseerd. Daarmee zijn de bestedingen op jaarbasis voor het eerst tot boven een half miljard gestegen. Onderzoekers verwachten dat dit bedrag de komende jaren door zal blijven groeien. Klanten willen het, supermarktketens zijn voor en gemeenten werken in toenemende mate mee. Vooral jongeren doen steeds vaker hun boodschappen op zondag. Die beslissen in toenemende mate pas op zondag wat er die avond op tafel komt.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


FMCG-consumptie groeit, prijzen stijgen

24/11/2017

Voor dagelijkse producten als voeding, verzorging en huishoudproducten stegen de verkoopprijzen voor de Europese consumenten met 2,5% in het derde kwartaal van 2017. De sterkste stijging in vier jaar.

Dure cognacs van Rémy Cointreau doet het goed in Azië

23/11/2017

De Franse drankengroep Rémy Cointreau pakt uit met uitstekende cijfers: vooral de duurdere flessen cognac gaan vlot over de toonbank. Zeker in China, Japan en Singapore is de groei opzienbarend.

Onlineverkoop FMCG verder in de lift

22/11/2017

Volgens nieuwe cijfers van Kantar Worldpanel groeien online boodschappen met 30%, terwijl de totale markt met slechts 1,3% vooruitgaat. E-commerce heeft nu een aandeel van 4,6% in FMCG. Tegen 2025 zal dat 10% zijn, goed voor 145 miljard euro.

Nestlé denkt aan overname Hain Celestial

22/11/2017

Nestlé zou interesse hebben in een overname van Hain Celestial, een Amerikaanse voedingsbedrijf dat zich richt op de productie van natuurlijke en vegetarische voeding. De waarde van het bedrijf wordt op ongeveer 3,5 miljard euro geschat.

Akkoord over arbeidsvoorwaarden bij Unox-fabriek

22/11/2017

De vakbonden, Unilever en Zwanenberg Food Group hebben een akkoord bereikt rond de arbeidsvoorwaarden voor het personeel van de Unox-fabriek in Oss. Unilever verkoopt die fabriek aan Zwanenberg en dat zorgde voor problemen.

Utrecht Centraal krijgt KitKat Chocolatory

21/11/2017

In het station Utrecht Centraal opent eind deze maand een KitKat Chocolatory. Dat is een winkel waar je de bekende snoepreep in heel wat verschillende vormen kan vinden. De pop-up is geopend tot 23 december.

Back to top