Sterke zondagsgroei voor supermarkten | RetailDetail

Sterke zondagsgroei voor supermarkten

Sterke zondagsgroei voor supermarkten

Nederlandse consumenten winkelen steeds vaker op zondag bij de supermarkt. Het percentage klanten dat minimaal vijf keer per jaar op zondag boodschappen doet is in vijf jaar tijd gestegen van 25 naar 43 procent.

Dat meldt Brabants Dagblad. Vooral in de grote steden maken steeds meer consumenten gebruik van de mogelijkheid om op zondag boodschappen te doen. Dit is ook mogelijk omdat steeds meer supermarkten daadwerkelijk open zijn op zondag. In steeds meer gemeenten wordt gebruikgemaakt van een regeling voor avondwinkels, terwijl via regels rond toerisme ook steeds meer supermarkten op zondag de hele dag open mogen zijn.

Intussen wordt 1,6 procent van de omzet in supermarkten op de zondag gerealiseerd. Daarmee zijn de bestedingen op jaarbasis voor het eerst tot boven een half miljard gestegen. Onderzoekers verwachten dat dit bedrag de komende jaren door zal blijven groeien. Klanten willen het, supermarktketens zijn voor en gemeenten werken in toenemende mate mee. Vooral jongeren doen steeds vaker hun boodschappen op zondag. Die beslissen in toenemende mate pas op zondag wat er die avond op tafel komt.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Multinationals gezakt voor gezonde voeding

24/05/2018

Voedingsmultinationals leveren nog te weinig inspanningen om hun producten gezonder te maken, zegt de Access to Nutrition Foundation. Nestlé, Unilever en Danone behoren tot de besten van de klas.  

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.