Sterke zondagsgroei voor supermarkten

Sterke zondagsgroei voor supermarkten

Nederlandse consumenten winkelen steeds vaker op zondag bij de supermarkt. Het percentage klanten dat minimaal vijf keer per jaar op zondag boodschappen doet is in vijf jaar tijd gestegen van 25 naar 43 procent.

Dat meldt Brabants Dagblad. Vooral in de grote steden maken steeds meer consumenten gebruik van de mogelijkheid om op zondag boodschappen te doen. Dit is ook mogelijk omdat steeds meer supermarkten daadwerkelijk open zijn op zondag. In steeds meer gemeenten wordt gebruikgemaakt van een regeling voor avondwinkels, terwijl via regels rond toerisme ook steeds meer supermarkten op zondag de hele dag open mogen zijn.

Intussen wordt 1,6 procent van de omzet in supermarkten op de zondag gerealiseerd. Daarmee zijn de bestedingen op jaarbasis voor het eerst tot boven een half miljard gestegen. Onderzoekers verwachten dat dit bedrag de komende jaren door zal blijven groeien. Klanten willen het, supermarktketens zijn voor en gemeenten werken in toenemende mate mee. Vooral jongeren doen steeds vaker hun boodschappen op zondag. Die beslissen in toenemende mate pas op zondag wat er die avond op tafel komt.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zwak eerste kwartaal voor General Mills

21/09/2017

De Amerikaanse voedingsproducent General Mills, bekend van merken als Yoplait, Cheerios en Häagen-Dazs, heeft er een teleurstellend kwartaal op zitten. Zowel de omzet als de winst ging achteruit.

Voedingsproducenten willen houdbaarheidsdatum duidelijker aangeven

21/09/2017

Een groep van 400 voedingsproducenten, die samen actief zijn in meer dan zeventig landen, wil tegen 2020 de aanduiding van de houdbaarheidsdatum op verpakkingen vereenvoudigen en zo voedselverspilling tegengaan.

Belg Olivier Van den Bossche krijgt topfunctie bij Metro

21/09/2017

De Belg Olivier Van den Bossche gaat aan de slag bij het Duitse Metro en krijgt daar een topfunctie. Hij wordt ‘operating partner’ bij Metro Cash & Carry en komt zo aan het hoofd te staan van een aantal landen waar die actief is.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Back to top