Sterke zondagsgroei voor supermarkten

Sterke zondagsgroei voor supermarkten

Nederlandse consumenten winkelen steeds vaker op zondag bij de supermarkt. Het percentage klanten dat minimaal vijf keer per jaar op zondag boodschappen doet is in vijf jaar tijd gestegen van 25 naar 43 procent.

Dat meldt Brabants Dagblad. Vooral in de grote steden maken steeds meer consumenten gebruik van de mogelijkheid om op zondag boodschappen te doen. Dit is ook mogelijk omdat steeds meer supermarkten daadwerkelijk open zijn op zondag. In steeds meer gemeenten wordt gebruikgemaakt van een regeling voor avondwinkels, terwijl via regels rond toerisme ook steeds meer supermarkten op zondag de hele dag open mogen zijn.

Intussen wordt 1,6 procent van de omzet in supermarkten op de zondag gerealiseerd. Daarmee zijn de bestedingen op jaarbasis voor het eerst tot boven een half miljard gestegen. Onderzoekers verwachten dat dit bedrag de komende jaren door zal blijven groeien. Klanten willen het, supermarktketens zijn voor en gemeenten werken in toenemende mate mee. Vooral jongeren doen steeds vaker hun boodschappen op zondag. Die beslissen in toenemende mate pas op zondag wat er die avond op tafel komt.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Neemt Unilever tonicmerk Fever-Tree over?

19/01/2018

Het tonicmerk Fever-Tree heeft een nieuwe bestuurder aangesteld: Kevin Havelock, hoofd van de afdeling frisdranken van Unilever. De benoeming leidt tot speculaties dat Unilever moederbedrijf Fevertree Drinks wil overnemen en stuwt het aandeel de hoogte in.

Jumbo en La Place omhelzen blurring en elkaar

19/01/2018

Broodjes van La Place in de Jumbo-supermarkt, een mini-supermarkt in de La Place-wegrestaurants… Jumbo en La Place geloven dat de traditionele supermarkt verdwijnt en plaats ruimt voor blurring. Ze zien ook nog heel wat uitbreidingsmogelijkheden.

Picnic nu ook beschikbaar in Rotterdam

18/01/2018

Online supermarkt Picnic levert voortaan ook in Rotterdam. De voorbije weken hadden al een kleine 10.000 geïnteresseerden zich aangemeld en Rotterdam is in een klap het grootste verzorgingsgebied voor de supermarkt.

Aldi Nord en Aldi Süd werken samen voor dierenwelzijn

18/01/2018

Aldi Nord en Aldi Süd slaan de handen in elkaar voor een unieke samenwerking: de discountbroers lanceren samen een eigen keurmerk voor dierenwelzijn. Het label Fair & Gut start enkel in Duitsland en voor gevogelteproducten, maar wordt later uitgebreid.

Hoe weinig suiker is te weinig? Rewe test de limieten met chocoladepudding

18/01/2018

Hoe weinig suiker kan een mens verdragen? Dat test de Duitse supermarktketen Rewe met een klantenbevraging. Het wil het suikergehalte in huismerkproducten verlagen, maar de consument beslist zelf hoeveel.

Lidl schroeft Amerikaanse ambitie terug

18/01/2018

Lidl hoopte tegen deze zomer een honderdtal vestigingen te hebben in de Verenigde Staten, maar nu moet de discountketen zijn ambitie voor het eerste jaar over de plas terugschroeven. Momenteel hebben de Duitsers 49 vestigingen in de Verenigde Staten.

Back to top