Sterkste groei voor FMCG in zes jaar | RetailDetail

Sterkste groei in zes jaar voor FMCG

Sterkste groei in zes jaar voor FMCG

Het bedrag dat Europese consumenten aan boodschappen hebben besteed, is in het laatste kwartaal van 2017 met 4,4% gestegen – de hoogste stijging sinds begin 2012. In de Benelux staan de volumes nog wel onder druk.


Prijskloof

De groei van de bestedingen met 4,4% is het gevolg van een volumestijging met 1,8% en een stijging van de prijzen met 2,6%, zo heeft Nielsen berekend op basis van de data van foodretailers in 21 Europese landen. In België stegen de prijzen in het vierde kwartaal met 2,1%, terwijl de volumes daalden met 0,3%, wat betekent dat de totale FMCG-markt steeg met + 1,8%. In Nederland stegen de prijzen met 3,2% terwijl de volumes daalden met 0,3%, wat leidde tot een groei met 2,9%. 


“De Belgische FMCG-markt groeide met 1,3% over het hele jaar 2017, wat trager is dan de groei van het bbp, en de volumes daalden licht,” zegt Pedro Lima, Managing Director van Nielsen Benelux. “De FMCG-prijskloof met de buurlanden is de afgelopen 15 jaar groter geworden ten opzichte van de buurlanden, waardoor grensoverschrijdende concurrentie is ontstaan. Meer dan de helft (57%) van de ondervraagde Belgen zegt dat ze zijn overgestapt op goedkopere merken om te besparen op huishoudelijke uitgaven.”
 

Turkije noteerde de sterkste groei (+ 16,8%), gevolgd door Hongarije (+ 8,2%) en Slowakije (+ 7,5%). Daarentegen hadden Zwitserland (+ 1,6%), Finland (+ 1,7%) en België (+ 1,8%) de zwakste groei. Het groeipercentage van Spanje (+ 5,3%) was het hoogst van de vijf grootste West-Europese markten, gevolgd door het VK (+ 4,0%), terwijl Frankrijk de laagste groei onder deze groep had (+ 2,8%).

 

Sterke lokale merken

Volgens Nielsen zijn de vooruitzichten positief. “Na een paar moeilijke jaren, zagen we in 2017 een dynamische economische omgeving in Europa met een positief consumentenvertrouwen en recordopbrengsten in verschillende landen,” zegt Olivier Deschamps, Senior Vice President Retailer Services Europe. “Dit heeft bijgedragen aan een sterk jaar voor de supermarkten, wat opmerkelijk is als je bedenkt dat consumenten op zoek gaan naar de beste deals en een grotere voorkeur vertonen voor de discounters.”
 

“Een van de redenen voor deze groei zit ‘m in de prestaties van lokale merken ten opzichte van de leidende internationale spelers. Ze kapitaliseren op de heropleving van 'lokale trots' en spelen in op de vraag van consumenten en retailers naar premium, lokale merken. Hier speelt met name de focus op gezondheid en welzijn, met groei voor biologische en additievenvrije producten. Gezondheid is nu een van de twee grootste zorgen van de Europeanen.”
 

“Twee aandachtsgebieden in het bijzonder om op te letten zijn e-commerce en private label. Retailers blijven hun eigen merken vernieuwen, upgraden en investeren in marketing om in te spelen op consumentenbehoeften met goede kwaliteit aan competitieve prijzen.”
 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.