Stevig tweede kwartaal voor Carrefour

Stevig tweede kwartaal voor Carrefour
Shutterstock

De Franse groep Carrefour zet zijn goede prestaties voort: de retailer realiseerde een mooie omzetgroei van 6,1% in het tweede kwartaal. Het gaat beter in Frankrijk en ook in België knoopt Carrefour weer aan met positieve cijfers. 

Boven verwachting

De kwartaalomzet van de groep bedroeg 21,759 miljard euro: zowel in Frankrijk als in de andere Europese landen presteerde de retailer licht boven verwachting. De Franse hypermarkten boekten een vergelijkbare omzetgroei van 0,5%: dat was al geleden van het derde kwartaal van 2015. De Franse supermarkten gingen er met 1,9% op vooruit. Ook bij de kleinere winkelformaten en in e-commerce is er een sterke dynamiek, meldt Carrefour. De prijs- en promotiedruk blijft echter groot op de Franse markt, waardoor analisten wel bezorgd zijn om de marges. 

 

Na een zwak eerste kwartaal – te wijten aan het schrappen van een grote promotieactie – presteerde de Belgische divisie meer dan behoorlijk, met een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%. Sterk waren ook de cijfers in Spanje: +2,6%, mede dankzij goede prestaties van de recent overgenomen Eroski-winkels. In Italië was er een vergelijkbare groei van 3,9%.

 

Inflatie weegt op de prestaties in Latijns-Amerika en Azië, waar de vooruitgang toch nog 3,4% bedroeg. Veel informatie wil Carrefour hierover echter niet kwijt, gezien de geplande beursgang van de Braziliaanse divisie. Voor meer gedetailleerde cijfers over de verschillende regio’s is het daarom wachten tot 30 augustus.   

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Esprit verdrievoudigt nettowinst in 2017

20/09/2017

Modeketen Esprit is er in het boekjaar 2016-2017 in geslaagd om de nettowinst te verdrievoudigen. De omzet daalde nochtans met bijna 9%, maar dat had voornamelijk te maken met het terugdringen van het aantal winkels.

Valora neemt Backwerk over

20/09/2017

Het Zwitserse Valora neemt de Duitse bakkerijketen Backwerk over van investeerder EQT. De formule die in Nederland dertien vestigingen heeft, is actief in diverse Europese landen en wil nu verder uitbreiden.

Boni sluit eigen webshop

19/09/2017

Supermarktketen Boni heeft besloten om de eigen webshop stop te zetten. Boni had al sinds 2011 een eigen webshop, maar gaat het nu op een andere manier aanpakken. Online zal het (voorlopig) enkel nog via Picnic te vinden zijn.

Alpro schrapt Amerikaanse sojabonen

19/09/2017

Sojadrankenfabrikant Alpro koopt zijn sojabonen alleen nog bij producenten in Europa en Canada, om er zeker van te zijn dat ze niet genetisch gemodificeerd zijn. Bonen uit de VS komen er niet meer in, Nederland plukt mee de vruchten.

Aandeel Heineken onderuit nadat Mexicanen uitstappen

19/09/2017

Het Mexicaanse Femsa, dat 15% percent van de aandelen van Heineken bezat, heeft besloten om voor 2,5 miljard aandelen van de Nederlandse brouwerijgroep te gaan verkopen. Op de beurs kreeg het aandeel meteen een flinke tik.

Bierplatform Beerwulf.com komt naar België

18/09/2017

Beerwulf, een online platform voor speciaalbieren, is voortaan ook te vinden in België. De website geeft elk van zijn 150 aangesloten brouwers een eigen pagina, waarop ze hun bieren aan een groter publiek kunnen aanbieden.

Back to top