Stevig tweede kwartaal voor Carrefour | RetailDetail

Stevig tweede kwartaal voor Carrefour

Stevig tweede kwartaal voor Carrefour
Shutterstock

De Franse groep Carrefour zet zijn goede prestaties voort: de retailer realiseerde een mooie omzetgroei van 6,1% in het tweede kwartaal. Het gaat beter in Frankrijk en ook in België knoopt Carrefour weer aan met positieve cijfers. 

Boven verwachting

De kwartaalomzet van de groep bedroeg 21,759 miljard euro: zowel in Frankrijk als in de andere Europese landen presteerde de retailer licht boven verwachting. De Franse hypermarkten boekten een vergelijkbare omzetgroei van 0,5%: dat was al geleden van het derde kwartaal van 2015. De Franse supermarkten gingen er met 1,9% op vooruit. Ook bij de kleinere winkelformaten en in e-commerce is er een sterke dynamiek, meldt Carrefour. De prijs- en promotiedruk blijft echter groot op de Franse markt, waardoor analisten wel bezorgd zijn om de marges. 

 

Na een zwak eerste kwartaal – te wijten aan het schrappen van een grote promotieactie – presteerde de Belgische divisie meer dan behoorlijk, met een vergelijkbare omzetgroei van 2,4%. Sterk waren ook de cijfers in Spanje: +2,6%, mede dankzij goede prestaties van de recent overgenomen Eroski-winkels. In Italië was er een vergelijkbare groei van 3,9%.

 

Inflatie weegt op de prestaties in Latijns-Amerika en Azië, waar de vooruitgang toch nog 3,4% bedroeg. Veel informatie wil Carrefour hierover echter niet kwijt, gezien de geplande beursgang van de Braziliaanse divisie. Voor meer gedetailleerde cijfers over de verschillende regio’s is het daarom wachten tot 30 augustus.   

 

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Colruyt zet volop in op ‘vleesloos vlees’

20/04/2018

Vleesvervangers zijn hot, en dat heeft ook Colruyt begrepen. De Belgische retailer gaat samen met het Ierse voedingsbedrijf Kerry plantaardige vleesvervangers maken, een jaar nadat het al 'soja-kippenvleesproducent' Ojah overnam.

EU stemt wet voor betere biolabels

20/04/2018

Het Europees Parlement heeft een wet aangenomen om de biosector strenger, maar eerlijker en duidelijker te reglementeren. Met onder meer een biolabel en importregels wil Europa vooral bioproductie van eigen bodem een duwtje in de rug geven.

Heineken en Bavaria zoeken geluk buiten Europa

19/04/2018

Hoewel de Europese biermarkt het lastig blijft hebben, tekenen brouwerijgroepen Heineken en Bavaria groeiende omzetcijfers op. Bavaria haalde vorig jaar een recordomzet, bij Heineken steeg het volume in het voorbije kwartaal met 4,3%.

Danone boekt sterkste vergelijkbare omzetgroei in 5 jaar

19/04/2018

De Franse voedingsreus Danone heeft er een beresterk eerste kwartaal op zitten. De omzet groeide op vergelijkbare basis met 4,9%, meteen de sterkste prestatie van de voorbije vijf jaar.

Sligro dankt omzetgroei aan overnames

19/04/2018

Sligro Food Group zag in het eerste kwartaal zijn omzet groeien met 8% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De goede cijfers dankt het groothandelsbedrijf, dat begin vorige maand zijn supermarktketen Emté van de hand deed, volledig aan overnames.

Omzet- en winstalarm bij lingeriegroep Van de Velde

19/04/2018

De Oost-Vlaamse lingeriegroep Van de Velde (bekend van merken als Marie Jo en PrimaDonna en eigenaar van lingerieketens Rigby & Peller en Lincherie) heeft het knap lastig: voor dit jaar rekent de groep niet langer op omzetgroei.