Stichting EKO-keurmerk richt zich op duurzaamheid | RetailDetail

Stichting EKO-keurmerk richt zich op duurzaamheid

Stichting EKO-keurmerk richt zich op duurzaamheid

De stichting EKO-keurmerk gaat zich voortaan op een aantal duurzaamheidsthema’s richten. De boeren, bedrijven, winkels en horeca die het EKO-keurmerk dragen zullen elk jaar twee thema’s extra aandacht geven.

Estafette Odin krijgt ook keurmerk

Het EKO-keurmerk richtte zich tot nu toe enkel op biologische producten. Zo moet een winkel minstens 90% biologische producten verkopen om het keurmerk te krijgen. Nu zijn daar ook eisen aan toegevoegd op gebied van verpakkingen, energie, sociale aspecten, gezondheid en het terugdringen van voedselverspilling.

 

Daarvoor werd ook een nieuwe campagne opgezet, waarbij het logo van EKO-keurmerk in twaalf kleuren te vinden is: elke kleur vertegenwoordigt één van de twaalf thema’s. “De gekozen verbeterdoelen zijn concreet en meetbaar en het behalen ervan is onderdeel van de certificering. Zo gaan meer dan duizend bedrijven vrijwillig een stap verder”, aldus de stichting.

 

Momenteel dragen meer dan honderd winkels het EKO-keurmerk, waaronder alle vestigingen van Ekoplaza en de negentien coöperatieve supermarkten van Estafette Odin. Zij kregen op 18 januari tijdens de Bio-beurs hun certificaten uitgereikt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gerelateerde items

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.

Nieuw etiket Albert Heijn toont toegevoegde suikers

11/06/2018

Albert Heijn wil transparanter communiceren over de voedingswaarde van zijn huismerken: een nieuw etiket biedt meer informatie. Bovendien start de retailer een suikercampagne en haalt een miljard suikerklontjes uit zijn producten.  

Bavaria wordt Swinkels Family Brewers

11/06/2018

Brouwerijgroep Bavaria (bekend van bieren als Bavaria, Swinckels, Palm en Rodenbach) kiest voor "een nieuwe naam die beter past bij de grote verscheidenheid aan merken die ze produceert": de groep neemt de naam van de eigenaarsfamilie, Swinkels, aan.

Alliantie tussen Carrefour en Système U is een feit

11/06/2018

Carrefour en Système U starten een vijfjarig partnership voor de inkoop van grote nationale en internationale merken. De samenwerking moet ook de Franse landbouwsector ten goede komen, zeggen de betrokkenen.