Stichting Natuur en Milieu wil doggybags weer promoten | RetailDetail

Stichting Natuur en Milieu wil doggybags weer promoten

Stichting Natuur en Milieu wil doggybags weer promoten

De Stichting Natuur en Milieu wil dat Nederlanders opnieuw doggybags gaan gebruiken en deelde daarom 50.000 exemplaren uit aan restauranthouders over het hele land. Zo wil de stichting voedselverspilling tegen gaan.

Schaamte drukt succes

Volgens de stichting neemt tachtig procent van de Nederlanders nooit zijn overgebleven voedsel mee naar huis. Meer dan de helft zegt zich te schamen om het te vragen, terwijl een meerderheid zegt het bestaan van de doggybag, een houder om overgebleven voedsel mee naar huis te nemen, niet te kennen.

 

De Stichting Natuur en Milieu wil dat taboe nu doorbreken en deelde daarom 50.000 voedselhouders uit aan restauranthouders. Nederlanders hebben immers problemen met voedselverspilling, want 78 procent zegt er een hekel aan te hebben en 68 procent zegt geleerd te hebben altijd zijn bord leeg te eten.

 

"Het is zonde om eerst lekker uit eten te gaan en vervolgens de prullenbak in plaats van jezelf te trakteren op een tweede maaltijd", aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. Jaarlijks wordt er in de horeca nochtans ongeveer 51.000 ton aan voedsel verspild, gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Supermarkten scoren barslecht in onderzoek Oxfam Novib

21/06/2018

De vijf grootste supermarktketens in Nederland (Albert Heijn, Jumbo, Lidl, Aldi en PLUS) houden de economische uitbuiting van mensen die in ontwikkelingslanden ons voedsel produceren, in stand. Dat zegt Oxfam Novib in een vandaag verschenen rapport.

Avontuurlijke bierliefhebbers vormen uitdaging voor kleine brouwers

20/06/2018

Wereldwijd blijft de consumptie van ‘craft beer’ flink stijgen, maar merktrouw is voor de liefhebbers van artisanale speciaalbieren een erg relatief begrip. Dat betekent een uitdaging voor de producenten.

Colruyt Group presteert beter dan verwacht

19/06/2018

Mede dankzij een sterk eindejaar kon Colruyt Group afgelopen boekjaar zijn marktaandeel opnieuw licht verhogen. Een beetje tegen de verwachtingen in bleven de marges op peil. Ook de onlineactiviteiten deden het goed.

Betalen met Appie bij Albert Heijn

15/06/2018

In Haarlem en Utrecht kunnen shoppers deze zomer bij Albert Heijn betalen met hun Appie-app.  De komende drie maanden voert de keten er een test met kassaloos shoppen, waarbij klanten met de app boodschappen scannen en betalen.

Jumbo richt Belgische vennootschap op

13/06/2018

De Nederlandse supermarktketen Jumbo lijkt nu echt op weg naar België: ze heeft immers recent in Antwerpen de vennootschap bvba Jumbo België opgericht.

Carrefour in zee met Google

12/06/2018

De digitale transformatie van retailgroep Carrefour komt in een versnelling door een partnerschap met Google. Franse consumenten zullen kennismaken met nieuwe retailmodellen en koopervaringen, zegt de retailer.