Stichting Natuur en Milieu wil doggybags weer promoten

Stichting Natuur en Milieu wil doggybags weer promoten

De Stichting Natuur en Milieu wil dat Nederlanders opnieuw doggybags gaan gebruiken en deelde daarom 50.000 exemplaren uit aan restauranthouders over het hele land. Zo wil de stichting voedselverspilling tegen gaan.

Schaamte drukt succes

Volgens de stichting neemt tachtig procent van de Nederlanders nooit zijn overgebleven voedsel mee naar huis. Meer dan de helft zegt zich te schamen om het te vragen, terwijl een meerderheid zegt het bestaan van de doggybag, een houder om overgebleven voedsel mee naar huis te nemen, niet te kennen.

 

De Stichting Natuur en Milieu wil dat taboe nu doorbreken en deelde daarom 50.000 voedselhouders uit aan restauranthouders. Nederlanders hebben immers problemen met voedselverspilling, want 78 procent zegt er een hekel aan te hebben en 68 procent zegt geleerd te hebben altijd zijn bord leeg te eten.

 

"Het is zonde om eerst lekker uit eten te gaan en vervolgens de prullenbak in plaats van jezelf te trakteren op een tweede maaltijd", aldus Olof van der Gaag, directeur Campagnes bij Natuur & Milieu. Jaarlijks wordt er in de horeca nochtans ongeveer 51.000 ton aan voedsel verspild, gelijk aan 77 miljoen warme maaltijden.

Tags: