Stichting Reclame Code geeft Vomar ook in beroep ongelijk | RetailDetail

Stichting Reclame Code geeft Vomar ook in beroep ongelijk

Stichting Reclame Code geeft Vomar ook in beroep ongelijk

Vomar moet definitief haar kassabonnen aanpassen. De keten, die op de achterzijde van elke bon uitpakt met de claim '8.000 producten voor de laagste prijs. Niet één keer, maar altijd', kreeg ook in beroep ongelijk.

Vomar heeft "claim niet waargemaakt"

De zaak ging aan het rollen toen Vomar in haar Voordeelkrant een aantal prijzen had vergeleken met die van concurrent Deen. Vomar had in de folder kassabonnen van beide ketens gepubliceerd met als bijschrift 'Vomar Voordeelmarkt, altijd de laagste prijs', hoewel de prijsvergelijking beperkt bleef tot 25 producten.

 

Daarop was Deen naar de Reclame Code Commissie gestapt. Die gaf Deen niet alleen gelijk in de zaak rond de prijsvergelijking, maar stelde bij uitbreiding ook dat Vomar de claim rond die 8.000 producten niet kon waarmaken en dus de Nederlandse Reclame Code overtrad.

 

Vomar was tegen die laatste beslissing in beroep gegaan, maar heeft nu ongelijk gekregen van het College van Beroep. De claim is volgens de Commissie een uiting "zonder nuancering of voorbehoud" en wordt beschouwd als een "feitelijke superioriteitsclaim", die Vomar niet kan waarmaken: "[Vomar] heeft op geen enkele wijze aannemelijk gemaakt dat zij, vergeleken met andere supermarkten, 8.000 producten voor 'de laagste prijs' (dat wil zeggen het goedkoopst) aanbiedt. Terecht heeft de Commissie [deze] uiting dan ook misleidend geacht." Voor Vomar zit er dus niets anders op dan de kassabonnen aan te passen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Carrefour gaat So.bio met overname Franse bioketen

20/07/2018

Carrefour onthult zijn biologische ambities met de overname van So.bio, een lokale bioketen met acht winkels in het zuidwesten van Frankrijk. De keten wil graag nationale dekking krijgen.

Meer omzet, minder winst voor Sligro

19/07/2018

In de eerste helft van het jaar steeg de omzet van Sligro Food Group met 11% tot 1,1 miljard euro, maar de nettowinst daalde van 26 miljoen naar 25 miljoen euro.

Illy wordt opgevrijd door Douwe Egberts en Nestlé

18/07/2018

Er komt voorlopig geen einde aan de consolidatiebewegingen in de koffiesector. Zowel JAB als Nestlé tonen interesse in het Italiaanse Illycaffè, maar het is niet zeker of de familie het bedrijf wil verkopen.

Kweekvlees tegen 2021 in de winkel?

18/07/2018

De commercialisering van laboratoriumvlees komt een stap dichterbij. Pionier Mosa Meat heeft 7,5 miljoen euro opgehaald voor de bouw van een fabriek die binnen drie jaar een betaalbaar product op de markt zal brengen.

Aldi zet in op hernieuwbare energie

17/07/2018

Aldi Nord publiceerde zopas een ambitieus internationaal klimaatbeleid: de retailer wil de uitstoot van broeikasgassen met 40% terugdringen tegen 2021 en onthult in zijn tweede duurzaamheidsrapport enkele sprekende cijfers.

Nog flink wat groeipotentieel voor discounters in West-Europa

16/07/2018

Ondanks overbewinkeling in heel wat Europese markten plannen discounters tegen 2023 tien miljoen vierkante meter bijkomende winkeloppervlakte op het continent. Ook in zogenaamd verzadigde markten als de Duitse en de Britse liggen er mooie groeikansen, meent LZ Retailytics.