Stichting Reclame Code geeft Vomar ook in beroep ongelijk

Stichting Reclame Code geeft Vomar ook in beroep ongelijk

Vomar moet definitief haar kassabonnen aanpassen. De keten, die op de achterzijde van elke bon uitpakt met de claim '8.000 producten voor de laagste prijs. Niet één keer, maar altijd', kreeg ook in beroep ongelijk.

Vomar heeft "claim niet waargemaakt"

De zaak ging aan het rollen toen Vomar in haar Voordeelkrant een aantal prijzen had vergeleken met die van concurrent Deen. Vomar had in de folder kassabonnen van beide ketens gepubliceerd met als bijschrift 'Vomar Voordeelmarkt, altijd de laagste prijs', hoewel de prijsvergelijking beperkt bleef tot 25 producten.

 

Daarop was Deen naar de Reclame Code Commissie gestapt. Die gaf Deen niet alleen gelijk in de zaak rond de prijsvergelijking, maar stelde bij uitbreiding ook dat Vomar de claim rond die 8.000 producten niet kon waarmaken en dus de Nederlandse Reclame Code overtrad.

 

Vomar was tegen die laatste beslissing in beroep gegaan, maar heeft nu ongelijk gekregen van het College van Beroep. De claim is volgens de Commissie een uiting "zonder nuancering of voorbehoud" en wordt beschouwd als een "feitelijke superioriteitsclaim", die Vomar niet kan waarmaken: "[Vomar] heeft op geen enkele wijze aannemelijk gemaakt dat zij, vergeleken met andere supermarkten, 8.000 producten voor 'de laagste prijs' (dat wil zeggen het goedkoopst) aanbiedt. Terecht heeft de Commissie [deze] uiting dan ook misleidend geacht." Voor Vomar zit er dus niets anders op dan de kassabonnen aan te passen...

Tags: