Stichting Reclame Code geeft Vomar ook in beroep ongelijk | RetailDetail

Stichting Reclame Code geeft Vomar ook in beroep ongelijk

Stichting Reclame Code geeft Vomar ook in beroep ongelijk

Vomar moet definitief haar kassabonnen aanpassen. De keten, die op de achterzijde van elke bon uitpakt met de claim '8.000 producten voor de laagste prijs. Niet één keer, maar altijd', kreeg ook in beroep ongelijk.

Vomar heeft "claim niet waargemaakt"

De zaak ging aan het rollen toen Vomar in haar Voordeelkrant een aantal prijzen had vergeleken met die van concurrent Deen. Vomar had in de folder kassabonnen van beide ketens gepubliceerd met als bijschrift 'Vomar Voordeelmarkt, altijd de laagste prijs', hoewel de prijsvergelijking beperkt bleef tot 25 producten.

 

Daarop was Deen naar de Reclame Code Commissie gestapt. Die gaf Deen niet alleen gelijk in de zaak rond de prijsvergelijking, maar stelde bij uitbreiding ook dat Vomar de claim rond die 8.000 producten niet kon waarmaken en dus de Nederlandse Reclame Code overtrad.

 

Vomar was tegen die laatste beslissing in beroep gegaan, maar heeft nu ongelijk gekregen van het College van Beroep. De claim is volgens de Commissie een uiting "zonder nuancering of voorbehoud" en wordt beschouwd als een "feitelijke superioriteitsclaim", die Vomar niet kan waarmaken: "[Vomar] heeft op geen enkele wijze aannemelijk gemaakt dat zij, vergeleken met andere supermarkten, 8.000 producten voor 'de laagste prijs' (dat wil zeggen het goedkoopst) aanbiedt. Terecht heeft de Commissie [deze] uiting dan ook misleidend geacht." Voor Vomar zit er dus niets anders op dan de kassabonnen aan te passen...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ahold Delhaize start digitaal laboratorium in de VS

22/05/2018

De Amerikaanse tak van Ahold Delhaize richt een nieuw bedrijf op dat zich toespitst op digitale innovatie: Peapod Digital Labs wordt een laboratorium voor nieuwe strategieën op het gebied van digitalisering, e-commerce en personalisatie. 

Carrefour en Tencent openen hightechwinkel in Shanghai

22/05/2018

In het zopas geopende winkelconcept ‘Le Marché’, het eerste resultaat van het recente partnership tussen Carrefour en Tencent, kunnen klanten betalen via gezichtsherkenning aan onbemande check-outs.

Holland & Barrett wil veganistische winkels openen

17/05/2018

De Britse gezondheidsketen Holland & Barrett (in de Benelux vroeger Essenza) plant volledig veganistische winkels te openen. Dat is immers een trend waar de keten op moet inpikken, vindt CEO Peter Aldis.

Nestlé op dieet: snoeit verder in suiker, vet en zout

17/05/2018

Nestlé wil nog meer gaan snijden in de suiker-, zout- en vetgehaltes van zijn producten. Zo wil het voedingsconcern inspelen op de wereldwijde vraag naar gezondere voeding.

Jumbo opent zijn vierde Jumbo Foodmarkt

17/05/2018

Vijf jaar na de opening van de allereerste Jumbo Foodmarkt (in Breda), heeft Jumbo in de Utrechtse wijk Leidsche Rijn zijn vierde foodmarkt geopend. Het is meteen de grootste supermarkt van de regio Utrecht.

Analyse: Zes redenen waarom grote merken onder druk staan

17/05/2018

Wereldmerken ondervinden steeds meer concurrentie van kleine, lokale spelers. Volgens sommige waarnemers zijn de gouden jaren van de merken zelfs voorbij. Misschien voorbarig, maar enkele trends tekenen zich toch af.